آخرین اخبار

خانه / مقالات / آشنایی با صنعت تابلو سازی برق

آشنایی با صنعت تابلو سازی برق

صنعت تابلو سازی برق امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه های مختلف، بسیار مورد توجه واقع شده است. امروزه از تابلوهای برق در محیط های گوناگونی استفاده می شود و این تابلوها نقش مهمی در مدیریت سیستم برق ساختمان ها در بخش های مختلف تجاری، صنعتی، مسکونی و غیره دارند. کاربرد بسیار تابلو برق منجر به بهبود بازار کار تابلو برق شده است. از آن جایی طراحی، نصب و مونتاژ تابلوهای برق امری تخصصی می باشد و نیروی کار متخصص در این رشته هنوز اشباع نشده است می توان نتیجه گرفت برنامه ریزی و کسب مهارت در این رشته می تواند آینده شغلی خوبی را برای افراد علاقه مند به صنعت تابلوسازی برق فراهم آورد.

تاریخچه آغاز صنعت تابلو سازی برق
می توانیم به صراحت بیان کنیم، که تابلو برق به عنوان سیستم قلب تاسیسات ساختمانی و کارگاهی به شمار می روند. این تابلوها به منظور حفاظت تجهیزات الکترونیکی در بخش های مختلف چون موتورخانه ها، آسانسورها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

در سال ۱۳۳۸ استفاده از تجهیزات برقی در ایران رونق یافت. پس از آن نیاز به محافظت از این تجهیزات برقی نیز افزایش یافت و شرکت هایی در ایران شروع به فعالیت در زمینه ی تولید تابلو های برق نمودند. یکی از این تابلو سازی های معروف و قدیم شرکت صنعتی مهرآباد می باشد.

در قدیم این شرکت به نام شرکت زیمنس شناخته می شد. در این شرکت انواع تابلو های برق فشار ضعیف و فشار متوسط تولید می شد. پس از گذشت زمان این شرکت فعالیت خود را گسترش داد و در زمینه های دیگری نیز اقدام به فعالیت نمود.

در آن زمان صنعت برق به عنوان یک صنعت زیربنایی در کشور شروع به گسترش نمود. در سال ۱۳۵۳ شرکت زیمنس موفق شد در زمینه ی تولید تابلو های برق با کشور آلمان همکاری نماید. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، در زمینه ی تولید تابلو های برق نگرشی اساسی رخ داد.

دیگر این صنعت در کشور ایران به خودکفایی رسید. پس از آن در زمینه ی تولید تابلوهای برق سرمایه گذار های متعددی وارد عمل شدند. مشاورین و پیمانکاران خارجی اقدام به عقب گرد نمودند و بازار تولید تابلو های برق داخلی گردید.

به صراحت می توانیم بگوییم پس از انقلاب اسلامی صنعت تابلو سازی در ایران با افق های جدیدی روبرو شد. در سال ۱۳۵۸ وزارت نیروی ایران موفق شد تولید انحصاری تابلو های برق در این کشور را از شرکت زیمنس آلمان تحویل بگیرد.

در نهایت در سال ۱۳۸۳ شرکت تولید تابلو های برق در ایران به عنوان یک سازمان خصوصی آغاز به فعالیت نمود. امروزه شرکت های متعددی در زمینه ی ساخت تابلو فعالیت می کنند. می توانیم به صراحت بگوییم تابلو های برق تولید شده در کشور با تنوع مختلف صورت می پذیرد.

انواع تابلوهای برق صنعتی
شرکت های تابلوسازی در ایران پس از خودکفایی آغاز به تولید انواع تابلو های برق نمودند. هر یک از این تابلو های برق کاربرد های مختلفی دارند و در محیط های مختلفی نصب می شوند. از این رو باید بگوییم تابلو های برق در دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

تابلو هایی که بر حسب ولتاژ ساخته می شوند به سه دسته ی تابلو های برق فشار ضعیف LV، تابلو های برق فشار قوی HV، تابلوهای برق فشار متوسط MV تقسیم می شوند. این تابلو ها هریکی دارای ولتاژ مختلفی هستند و در محیط های مختلفی نصب می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تابلو های MV و LV را مطالعه نمایید.

دیگر انواع تابلو های برق را می توانیم به این صورت دسته بندی نماییم. تابلوهای برق اصلاح ضریب قدرت یا بانک خازنی، این تابلو ها به منظور کم کردن هزینه ی مصرفی برق مورد استفاده قرار می گیرند.

تابلو های برق فضای ازاد بارانی، این تابلو های به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که در فضای باز برای مدت طولانی دوام بیاورند. معمولا برای محیط های آب و هوای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ضد زنگ هستند و بیش از ۳۰ سال عمر مفید دارند.

علاوه بر آنها می توانیم به تابلو های برق اپراتوری، تابلو های برق میز کنترل، تابلو های برق صنعتی، تابلو های برق اضطراری، تابلو های برق راه اندازی ژنراتور، تابلوهای برق کنترل از راه دور و تله متری و… اشاره نماییم.

 

منبع : fannibargh.com

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp