آخرین اخبار

خانه / اخبار / اتکای راننده به سیستم‌های ایمنی مدرن، خطرناک است

اتکای راننده به سیستم‌های ایمنی مدرن، خطرناک است

طبق مطالعات سازمان ایمنی ترافیک AAA، راننده‌ها نباید بیش از حد به سیستم‌های ایمنی هوشمند وابسته باشند؛ چراکه این امر، خطر بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

 

 

امروزه در خودرو‌های مدرن تجهیزات ایمنی کمکی راننده مثل رادار نقطه کور یا حفظ خودرو بین خطوط، به وفور یافت می‌شوند؛ تحقیقات بنیاد خودروی امریکا (AAA:  American Automobile Association) نشان می‌دهند که بسیاری از راننده‌ها به محدودیت‌های فناوری‌های ایمنی واقف نیستند و ریسک تصادف را با اعتماد افراطی به آن‌ها افزایش می‌دهند. یافته‌های مذکور اهمیت آموزش به راننده‌ها را در این زمینه یادآور می‌شوند.

 

American Automobile Association  AAA

 

دکتر دیوید یانگ، مدیر اجرایی AAA می‌گوید:

 

سیستم‌های دستیار خودکار یا ADAS، در صورتی که به شیوه‌ی درست به‌کارگیری شوند، از ۴۰ درصد تصادفات و ۳۰ درصد مرگ‌ و میر ناشی از آن، جلوگیری می‌کنند. البته درک راننده و کاربرد صحیح این فناوری‌ها به منظور دستیابی به حداکثر بازدهی الزامی است. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهند که آموزش راننده‌ها در مورد محدودیت‌های ADAS تلاش زیادی را می‌طلبد.

 

محققین برای دست‌یابی به نتایج مشخص، به بررسی راننده‌هایی که صاحب خودروهای مربوط به سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هستند، پرداختند. تقریبا ۸۰ درصد راننده‌هایی که از مانیتورینگ نقطه‌ کور استفاده می‌کردند از محدودیت‌های آن مطلع نبوده و به اشتباه گمان میکردند که این سیستم قادر به شناسایی دقیق وسایل نقلیه، دوچرخه و عابرین پیاده حتی با سرعت زیاد، است. در حال حاضر اندکی از سیستم‌های ADAS قادر به تشخیص صحیح خودروهای حاضر در نقطه کور دید راننده هستند.

 

سیستم های ایمنی

 

در حدود ۴۰ درصد راننده‌ها از نواقص سیستم پیشگیری برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار بی خبر هستند و حتی این دو را جابه‌جا تشخیص می‌دهند. آن‌ها تصور می‌کردند که سیستم پیشگیری از برخورد قادر به فعال‌سازی ترمز است، در حالی که این فناوری صرفا به راننده هشدار صوتی و بصری می‌دهد. حتی یک فرد از شش راننده از اینکه خودروی او قابلیت ترمز اضطراری خودکار دارد یا خیر، بی خبر بود.

 

نتایج AAA نشان می‌دهد، قریب به یک نفر از چهار مالک، کاملا به سیستم مانیتورینگ نقطه کور و هشدار عبور وسایل نقلیه از پشت خودرو، اطمینان کرده‌اند به طوری که بدون بررسی چشمی و نظارت کافی، تغییر مسیر می‌داند. در حدود نیمی از راننده‌هایی که از نمایندگی‌های معتبر اقدام به خرید خودرو کرده‌اند، دوره‌ی آموزش فناوری ADAS را گذرانده‌ و ۹۰ درصد این افراد، اعم مطالب را فراگرفته‌اند.

 

منبع : زومیت

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp