آخرین اخبار

خانه / اخبار / احداث نیروگاه خورشیدی به صرفه نیست

احداث نیروگاه خورشیدی به صرفه نیست

کمیته امداد در چند سال گذشته اقدام به راه اندازی طرح به نام پنل‌های خورشیدی برای مددجویان کمیته کرد این پنل‌های خورشیدی برای راه اندازی هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون نیاز داشت و بعد از آن مددجویان می‌توانستند ماهیانه حدود ۸۰۰ هزار تومان از محل نصب این پنل‌ها به دست بیاورند. اما با ورود به سال ۹۷ و افزایش قیمت ارز و گران شدن تجهیزات هیچ تغییری در قیمت خرید تضمینی برق روی نداد. به همین دلیل این موضوع را از معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد پیگیری کردیم که سرنوشت این طرح به کجا ختم شد؟

«طرح‌های پنل خورشیدی تا سال ۹۶ توجیه اقتصادی داشت» این پاسخی بود که عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در این باره گفت.

وی در ادامه در توضیح شرایط و وضعیت کنونی طرح پنل‌های خورشیدی گفت: هر طرح که بخواهد اجرا شود باید از لحاظ فنی و اقتصادی توجیه داشته باشد و اگر این این شرایط برخوردار نباشد به هیچ وجه مجوز راه اندازی این طرح‌ها صادر نمی‌شود. به این دلیل که مددجویان کمیته قشر آسیب پذیری هستند و اگر این طرح‌ها به سرانجام نرسد متحمل جبران هزینه گزافی نیز خواهند شد.

عبدالملکی در ادامه بیان کرد: تا سال ۹۶ طرح‌های پنل خورشیدی به طور کامل با قیمت خرید برق تضمینی و هزینه تجهیزات توجیه اقتصادی داشت.

وی در ادامه بیان کرد: تا سال ۹۶ با ۲۷ میلیون تومان می‌شد یک واحد ۵ کیلو وات را تاسیس و اقساط را پرداخت کرد و در نهایت هم مبلغی برای خود مددجو باقی می‌ماند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه بیان کرد: در سال ۹۷ به دلیل بالا رفتن شدید قیمت ارز قیمت تجهیزات شدیدا بالا رفت و هزینه تاسیس واحدی که با ۲۷ میلیون قابل اجرا بود به ۴۵ تا ۵۰ میلیون رسید.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که این افزایش قیمت بر روی افزایش قیمت خرید تضمینی برق از مددجویان نیز تاثیر گذاشت یا خیر گفت: این طرح با این گرانی‌ها از صرفه اقتصادی افتاد و قیمت خرید برق هیچی تغییری نکرد و همان ماهیانه حدود ۸۰۰ هزار تومان باقی ماند.

عبدالملکی در ادامه اضافه کرد: از وزارت نیرو درخواست کردیم که حداقل قیمت خرید برق از مددجویان را افزایش دهند که اگر بین ۳۰ درصد قیمت را بالا می‌بردند احداث پنل‌های خورشیدی با ۴۳ میلیون باز هم توجیهه اقتصادی داشت. متاسفانه وزارت نیرو هنوز این امر را قبول نکرده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون این طرح‌ها متوقف یا کاهش یافته است افزود: طرح‌ها متوقف نشده و در چند ماه گذشته در برخی مناطق محروم آن‌ها را توسعه نیز داده ایم.

وی در ادامه از تزریق یک مبالغ کمک بلاعوض ۵ میلیون در مناطق حاد محروم برای پنل‌های خورشیدی که کسب و کار دیگری ندارد خبر داد و گفت: در ماه گذشته ۵۲۰ طرح فتو ولت در مناطق محروم کرمان به شبکه متصل کردیم که این مددجویان مبالغی را به صورت بلاعوض دریافت کردند تا به این وسیله این طرح‌ها به صرف شود و بتوان پنل‌ها را اجرا کرد.

وی در ادامه از مصوب شدن ۴۰۰ طرح دیگر در استان کرمان خبر داد و گفت: اگر این طرح انجام شود به این ۴۰۰ طرح هم مبلغی به صورت بلاعوض به آن‌ها پرداخت می‌شود.

عبدالملکی در ادامه در پاسخ به این سوال که کمیته امداد چه اقدامی برای افزایش قیمت خرید تضمینی برق از مددجویان انجام داده است گفت: سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد درخواست رسمی از وزات نیرو کرده اند که قیمت برق را افزایش دهد.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت نیرو منابع این افزایش قیمت خرید را در اختیار دارد. به این صورت که در قانون توسعه انرژی‌ها تجدید پذیر در بخشی مقرر شده عوارضی از مصرف کنندگان برق دریافت شود و در یک حساب خاص این عوارض تجمیع شود و از این محل وزارت نیرو قیمت برق فتو ولت را پرداخت کند. این حساب موجودی کامل را نیز دارد.
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp