آخرین اخبار

خانه / اخبار / اسکن چهره برای خرید اشتراک اینترنت و سیم کارت در چین اجباری شد

اسکن چهره برای خرید اشتراک اینترنت و سیم کارت در چین اجباری شد

از ابتدای دسامبر (مصادف با ۱۰ آذرماه) شهروندان چینی باید برای خرید اشتراک اینترنت و یا شماره موبایل جدید به اپراتورهای مخابراتی این کشور اجازه دهند از آنها اسکن چهره بگیرند.

این قانون جدید در شهریورماه امسال توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام شد و آنطور که در بیانیه این وزارت خانه آمده علت اتخاذ چنین تصمیمی «حفاظت از حقوق قانونی و منافع شهروندان چینی در فضای سایبر» بوده است.

به این ترتیب اپراتورهای چینی هم موظف خواهند شد با کمک تکنولوژی تشخیص چهره مشخص نمایند که یک فرد متقاضی با تصویر کارت شناسایی اش همخوانی دارد یا خیر و نکته دیگر آنکه اشخاص دیگر امکان انتقال سیم کارت های خود به دیگری را نخواهند داشت.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین همچنین می خواهد مطمئن شود که شماره های موبایل و تلفن های ثابت با اسامی واقعی ثبت و خریداری شده اند و در نتیجه مواردی که اینطور نباشند را از شبکه خارج می کند. در انتهای بیانیه خبری این وزارت خانه آمده است این فناوری «نظارت و بازرسی را افزایش داده و مسئولیت پذیری افراد را بالا می برد و مردم را به ثبت شماره های تلفن تحت نام واقعی شان تشویق خواهد کرد».

شاید در نگاه نخست این مساله بد به نظر نیاید و حتی به چشم راهکاری موثر برای از بین بردن جعل و کلاهبرداری به آن نگریسته شود اما روشن است که دولت چین با این کار به ابزار کنترلی دیگری برای نظارت بر شهروندانش دست پیدا می کند و حضور خود در فضای آنلاین را تقویت خواهد نمود. اینکه مجبور باشید در ازای دسترسی به اینترنت تصویر چهره خود را ثبت کنید دنبال کردن شما در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی را ساده تر خواهد کرد.

اما تکنولوژی تشخیص چهره حضوری پررنگ در چین دارد. میتوان این فناوری را در فرودگاه ها و سطح خیابان های این کشور دید. چندی پیش نیز در خبرها خواندید که دولت این کشور در ازای تهیه اسکن چهره افراد سالمند بلیط رایگان مترو در اختیارشان قرار می دهد.

منبع:gizmodo

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp