آخرین اخبار

خانه / مقالات / باران؛ منبع جدید انرژی تجدیدپذیر

باران؛ منبع جدید انرژی تجدیدپذیر

محققان آمریکا و هنگ کنگ در آخرین پیشرفت‌های خود توانسته اند ۱۴۰ ولت برق از یک قطره باران به دست آورند. این مقدار برق برای روشن کردن صد لامپ ال‌ای دی به مدت کوتاه کافیست.

جستجو برای منبع بعدی انرژی تجدید پذیر ادامه دارد و هیچ پدیده طبیعی از قلم نیفتاده است. تا به امروز قدرت آب جاری، باد و نور خورشید مهار شده است و جستجو برای منبع پاک بعدی هنوز ادامه دارد.

پیشرفت احتمالی بعدی در انرژی تجدید پذیر احتمالاً باران خواهد بود.

در چرخه‌های انرژی تجدید پذیر، تا حالا توجه چندانی به باران نشده است، چون مهار ظرفیت تولید برق آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. ولی تلاش‌هایی در حال انجام است و محققان آمریکا و هنگ کنگ در آخرین پیشرفت‌های خود توانسته اند ۱۴۰ ولت برق از یک قطره باران به دست آورند. این مقدار برق برای روشن کردن صد لامپ ال‌ای دی به مدت کوتاه کافیست.

این ایده جدید نیست. قبلاً هم تلاش‌هایی برای تولید برق از قطره‌های باران انجام شده بود که در همه آن‌ها از تأثیر تریبوالکتریک یا برق مالشی استفاده می‌شد. برق مالشی نوعی الکتریسیته تماسی است که در آن ماده‌ای خاص در تماس با ماده دیگر باردار می‌شود. ولی تمام این تلاش‌ها به خاطر محدود بودن فناوری بی نتیجه می‌ماند.

گروهی که در حال حاضر بر روی تولید برق از قطره‌های باران کار می‌کنند، این محدودیت‌ها را کنار زده اند. محققان دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه نبراسکا لینکلن دو سال است بر روی این به اصطلاح ژنراتور برق قطره‌ای کار می‌کنند.

سایر تلاش‌ها برای استفاده از قدرت قطره‌های باران شامل انرژی جنبشی می‌شود یعنی استفاده از تأثیر پیزوالکتریکی و خاصیت برق زایی برخی بلور‌ها در اثر فشار. در این روش، وقتی جسمی بر روی جسم دیگر می‌افتد فشار ایجاد می‌کند و اگر جسم دوم از ماده پیزوالکتریک ساخته شده باشد، این فشار یک جریان الکتریکی ایجاد می‌کند؛ بنابراین با فرود قطره‌های باران روی یک ماده پیزوالکتریک می‌توان برق به‌دست آورد. ولی متأسفانه آنچه که علم، نرخ تبدیل می‌نامد در این طرح بسیار پایین است و ارزش تلاش ندارد.

یک روش دیگر استفاده از توربین‌هایی است که با قطرات جمع شده باران کار می‌کنند مثل نیروگاه‌های برق آبی. تنها چیزی که لازم است، ساخت یک مخزن بزرگ برای جمع آوری آب باران در سطح زمین است تا از آن برای به کار انداختن توربین‌ها استفاده شود. این روش مناسب مناطقی است که فصل بارندگی دارند و می‌توان ذخایر عظیمی از آب باران را در آن‌ها به‌دست آورد.

می‌توان از سلول خورشیدی هم برای مهار انرژی جنبشی باران استفاده کرد.

دنیای انرژی تجدیدپذیر به تدریج بسیار هیجان انگیز می‌شود. تحقیقات برای رسیدن به یک انرژی پاک دیگر بدون از آلایندگی ادامه دارد. در مورد باران تنها چیزی که لازم است تقویت کارآمدی تبدیل آن به جایگزینی برای سیستم‌های تولید برق آلاینده است.
منبع: تسنیم

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp