آخرین اخبار

خانه / مقالات / بزرگترین بلک اوت Blackout های رخ داده در جهان

بزرگترین بلک اوت Blackout های رخ داده در جهان

۱۲ تا از بزرگترین Blackout‌های بزرگ در دنیا :

۱- شمال شرقی ایالات متحده و شمال کانادا (۹ نوامبر ۱۹۶۵)

رله معیوب در مسیر ایستگاه Adam Beck در سمت Ontario آبشار نیاگارا منجر به بزرگترین خطای سیستم قدرت در تاریخ ایالات متحده آمریکا شد. در ساعت ۵:۱۶ خارج شدن یک خط انتقال ۲۳۰ کیلوواتی موجب یک اثر دومینو وار شد و خطوط انتقال یکی پس از دیگری از مدار خارج شدند و شهر نیویورک در ساعت شلوغی غروب سه شنبه در تاریکی کامل فرو رفت. گزارش شده که حدود ۸۰۰،۰۰۰ نفر در مترو به دام افتادند.

علاوه بر نیویورک، اضافه بار توان موجب خاموش شدن اتوماتیک ۳۰ میلیون نفر در نیوجرسی، کانکتیکات، ماساچوست، رود آیلند، نیوهمشایر، ورمونت، کبک و انتاریو شد. ۱۰،۰۰۰ نیروی گارد ملی و ۵۰۰۰ افسر پلیس خارج از وظیفه به خدمت فراخوانده شدند برای جلوگیری از غارت و هرج و مرج به حالت آماده باش در آمدند. خاموشی پس از ۱۳ ساعت تمام شد.

۲ -خاموشی سراسری کشور تایلند (۱۹۷۸):

۱۸ مارس وقتی ژنراتور نیروگاه Pranakorn جنوبی در Samut Prakan دچار خطا شد، خاموشی در سراسر کشور تایلند گسترش یافت و بیش از نه ساعت تلاش صورت گرفت تا برق برگردد. در ماه مه ۲۰۱۳، تایلند بار دیگر حادثه‌ای مشابه رخ داد.

۳ -طوفان ژئومغناطیسی کانادا (۱۳ مارس ۱۹۸۹):

در ۱۳ مارس سال ۱۹۸۹ کل استان کبک، کانادا دچار خاموشی برق ۱۲ ساعته شد و آن همه به لطف خورشید بود. گاهی اوقات، خورشید میلیارد تن ابر از گاز یونیزه شده را ساطع می‌کند که به نام فوران تاجی (CME) شناخته میشود. در ۱۰ مارس سال ۱۹۸۹، یک پدیده CME به اندازه ۳۶ برابر زمین و از لحاظ انرژی معادل انرژی هزار بمب هسته‌ای که به صورت همزمان منفجر شود. در تاریخ ۱۲ام، ابر گازی در برابر میدان مغناطیسی زمین شکست و باعث ایجاد شفق شمالی که تا جنوب تگزاس و کوبا هم دیده شد. این رویداد آسمانی، مجوب شد تا شش میلیون نفر از ساکنان کبک به مدت ۱۲ ساعت در تاریکی مطلق به سر برند.

۴ -جنوب برزیل (۱۱ مارس ۱۹۹۹):

در سال ۱۹۹۹، حدود ۹۷ میلیون نفر از ۱۶۰ میلیون نفری که در برزیل زندگی میکردند به علت blackout یی که در تاریخ برق برزیل به سابقه بود، بی برق شدند. علت حادثه اصابت یک رعد و برق به یک ایستگاه فرعی برق بود که موجب از کار افتادن نیروگاه Itaipu شد که بزرگترین نیروگاه تولید برق در جهان بود.

۱۲۰۰ افسر پلیس نظامی در ریو برای جلوگیری از غارت و چپاول قرار داده شد، در حالی که تونل شهر São Paulo را نیز برای جلوگیری از حملات بسته بودند. ۶۰،۰۰۰ مسافر مترو در مترو گیر افتادند. نکته جالب این بود که سیستم برق برزیل روز قبل از حادثه به بخش خصوصی واگذار شد. وزیر معادن و انرژی برزیل Rodolpho Tourinho گفت که مطمئن باشید که این حادثه هیچ ربطی به واگذاری ندارد و گفت، “صاعقه یک حقیقت طبیعی است، و هیچ دلیلی برای شک کردن به قابلیت اطمینان سیستم‌های برقی برزیل وجود ندارد. ”

۵ -هند (۲ ژانویه ۲۰۰۱):

قطع برق ۱۲ ساعته ناشی از خطا در یک ایستگاه فرعی در Uttar Pradesh باعث شد شبکه شمال هند از دست برود. این باعث بی برقی حدود ۲۲۶ میلیون نفر و یا تقریبا یک چهارم از جمعیت این کشور شد. کنفدراسیون صنایع هند تخمین زد که در اثر این اتفاق به میزان حدود ۱۰۷٫۱ ملیون دلار ضرر وارد شده است.

۶ -شمال شرقی ایالات متحده و کانادا (۱۴-۱۵ اوت ۲۰۰۳):

ماه‌ها قبل از اینکه علت واقعی خاموشی شمال شرقی سال ۲۰۰۳ مشخص شود در ابتدا، جان مک کالوم وزیر دفاع کانادا گفت علت، قطع برق در یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای در پنسیلوانیا بود، که آژانس مدیریت اضطراری دولت آن را تکذیب کرد و او مواخذه شد. آنچه در واقع اتفاق افتاده بود این بود که یک خط قدرت با ولتاژ بالا در شمال اوهایو، در اثر رشد بیش از حد درختان دچار خطا شده بود. هنگامی که سیستم هشدار اولین نیروگاه آمد این حادثه نادیده گرفته شد و در ۹۰ دقیقه بعدی، اپراتور‌های سیستم سعی کردند تاعلت آنچه رخ داده را بفهمند که در همان زمان سه خط دیگر از مدار خارج شدند و یک اثر دومینو وار آغاز شد و ساعت ۴:۰۵ صبح جنوب شرقی کانادا و هشت ایالت شمال شرقیی آمریکا بدون برق شدند. ۵۰ میلیون نفر تا دو روز در بزرگترین خاموشی تاریخ آمریکا شمالی بی برق شدند. ۱۱ نفر کشته و حدود ۶ میلیارد دلار خسارت وارد شد. این حادثه باعث شد که ایجاد یک تفاهم نامه‌ی کاری مشترک بین ایالات متحده و کانادا برای به حداقل رساندن خاموشی‌ها امضا شود.

۷- ایتالیا (۲۸ سپتامبر ۲۰۰۳):

خاموشی سال ۲۰۰۳ ایتالیا تقریبا همه‌ی ۵۷ میلیون نفر جمعیت این کشور را تحت تاثیر قرار داد. این رویداد در طول ساعات اولیه صبح روز بعد از شب جشنواره هنر در رم ایتالیا رخ داد و به این دلیل، قطار‌ها در ساعت ۳:۰۱ بامداد در حال جابجایی مسافران بودند که یک یک خطا در سیستم قدرت سوئیس باعث اضافه بار دو خط داخلی نزدیک به مرز ایتالیا میشود و این حادثه رخ میدهد و در نتیجه این قطع برق، ۱۱۰ قطار که بیش از ۳۰۰۰۰ مسافر را جابججا میکردند بی برق شدند و مسافران در قطار گرفتار شدند.

۸- جاوا و بالی، اندونزی (۱۸ اوت ۲۰۵۵):

در ۱۰:۲۳ صبح پنجشنبه، یک خطا در یک خط انتقال ۵۰۰ کیلوولتی بین Cilegon اندونزی و Saguling در غرب جاوا رخ داد و منجر به قطع شدن ۵۰۰۰ مگاوات توان شد. جاکارتا، چهارمین پایتخت پرجمعیت جهان بی برق شد و نیمی از جمعیت اندونزی (۱۰۰ میلیون نفر) حدود ۱۱ ساعت بی برق شدند.

۹- آلمان، فرانسه، ایتالیا، و اسپانیا (۴ نوامبر ۲۰۰۶):

زمانی که شرکت برق آلمان یک خط ولتاژ بالای خود در طول رودخانه Ems را به منظور اجازه‏ی عبور یک کشتی کروز بی برق کرد، موجب شد تا ۱۰-۱۵ میلیون جمعیت اروپا بی برق شوند و موجب قطع برخی قسمت‌هایی از آلمان، فرانسه، ایتالیا، و اسپانیا شد.

۱۰- هنگ ژو، چین (۲۴ ژانویه – فوریه ۲۰۰۸)

طوفان‌های زمستانی منجر به قطع برق دو هفته‌ای حدود ۴٫۶ میلیون نفر از افراد شهرستان مرکزی چین یعنی بخش Hangzhou شد.

۱۱- برزیل و پاراگوئه (۱۰-۱۱ نوامبر ۲۰۰۹)

هنگامی که سد برق-آبی Itaipu در مرز پاراگوئه و برزیل به طور ناگهانی تولید ۱۷۰۰۰ مگاوات برق خود را متوقف کرد، موجب شد قطع برق به سرعت در هر دو کشور گسترش یابد. به طرز مشکوکی، خاموشی بعد از ۶۰ دقیقه که برق برزیل قطع شد گزارش شده است. مجله خبری CBS بعد‌ها گزارش کرد که این حادثه ۲۰۰۹ کار هکر‌ها بود، اما سند ویکی لیکس در نهایت این ادعا را رد کرد.

۱۲- هند (۳۰-۳۱ ژوئیه، ۲۰۱۲)

در بزرگترین قطع برق در تاریخ (تا کنون)، در ۳۱ ژوئیه خاموشی منطقه‌ی شامل هند موجب شد حدود ۶۷۰ میلیون نفر، که در حدود ۹ درصد از جمعیت جهان میباشد بی برق شوند. در ۳۱ ژوئیه، سه شبکه‌ی قدرت بهم پیوسته در شمال این کشور برای چند ساعت از کار افتاد، و ۲۲ ایالت مرز شرقی کشور با میانمار و مرز غربی با پاکستان را تحت تاثیر قرار داد.

منبع : الکتروساینس

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp