آخرین اخبار

خانه / اخبار / بیت کوین هم فرصت است و هم تهدید

بیت کوین هم فرصت است و هم تهدید

اسدالله قره خانی در توضیح بیت کوین و ضوابط و قوانین آن در ایران گفت: هر روز تکنولوژی پیشرفت کرده و یک یافته خاصی به ارمغان دارد. ما باید به تناسب فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود ساز و کار لازم قانونی را ایجاد کنیم. اخیراً بحث بیت کوین در فضای کشور مطرح شده است. بیت کوین برق زیادی را مصرف می‌کند و یک بیت کوین تقریباً معادل برق ۲۴ خانه در طول سال مصرف برق دارد که مصرف بالایی است.

وی در ادامه اظهار کرد: برای تولید کنندگان ارز مجازی اگر چنانچه از برق یارانه‌ای استفاده شود قطعاً سود کلانی را به جیب خواهند زد. بیت کوین هم می‌تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید محسوب شود. تهدید آن از این بابت است که عده‌ای به صورت غیرقانونی با استفاده از تعرفه‌های برق کشاورزی یا صنعتی و یا خدماتی این ارز مجازی را تولید و سود کلانی می‌کنند و چیزی عاید کشور نیز نمی‌شود و در حقیقت به نوعی صادرات ارز مجازی است که فایده‌ای برای کشور ندارد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس تصریح کرد: بدون وجود قانون این افراد مالیات یا عوارضی را پرداخت نمی‌کنند و در حقیقت کاری خلاف قانون محسوب می‌شود. ولیکن می‌توان بیت کوین را قانونی کرد. بانک مرکزی مانند وزارت صنعت و معدن که به واحد‌های تولیدی مجوز بهره برداری می‌دهد و در نهایت از آن‌ها مالیات اخذ می‌شود و اشتغال‌زایی نیز دارد، باید به این سمت برود و افرادی که قصد تولید این ارز مجازی را دارند از بانک مرکزی مجوز بگیرند و تحت نظارت سازمان‌های رسمی فعالیت خود را آغاز کنند و باید تعرفه برق آن‌ها که به نوعی با صادرات ارز مجازی صادرات برق مجازی نیز صورت می‌گیرد، صادراتی محاسبه شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اینگونه برای کشور ما نیز درآمدی ایجاد می‌شود و اصلاً شاید در آینده عده‌ای نیروگاه برای تولید بیت کوین و صادرات ارز مجازی احداث کنند. بیت کوین با اتخاذ ساز و کار خاص، می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود. اما امروز متأسفانه با برق کشاورزی یا صنعتی با تعرفه ارزان قیمت این ارز مجازی تولید و صادر می‌شود و یک نوع سو ء. استفاده است که غیر قانونی است و باید ساز و کار قانونی آن دیده شود.
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp