آخرین اخبار

خانه / مقالات / ترانسدیوسر ری‌اکتیو چیست؟

ترانسدیوسر ری‌اکتیو چیست؟

مبدل‌هایی که نیاز به یک منبع قدرت خارجی برای عملیات دارند به عنوان مبدل یا ترانسدیوسر ری اکتیو (reactive) نامیده می‌شوند. این وسیله یک سیگنال خروجی در قالب برخی از تغییرات در مقاومت، خازن و یا هر یک از پارامتر‌های الکتریکی دیگر تولید می‌کند که به یک سیگنال جریان یا ولتاژ معادل تبدیل می‌شود. به عنوان مثال، فتوسل (LDR) یک مبدل ری اکتیو می‌باشد که زمانی که نور روی آن می‌افتد مقاومت باطری را تغییر می‌دهد. این تغییرات در مقاومت با کمک یک مدار پل به سیگنال متناسب تبدیل می‌شود. از این رو فتوسل را می‌توان برای اندازه گیری شدت نور استفاده کرد.

سنسور ری اکتیو نیاز به یک منبع قدرت خارجی برای عملکرد خود دارد که به نام یک سیگنال ری اکتیو خوانده می‌شود. سیگنال توسط سنسور برای تولید یک سیگنال خروجی مدوله شده است. برای مثال، یک ترمیستور هیچ سیگنال الکتریکی تولید نمی‌کند، اما با عبور جریان الکتریکی از طریق آن، مقاومت در برابر آن را می‌توان با تشخیص تغییرات یا ولتاژ در سراسر ترمیستور اندازه گیری کرد.

سنسور‌های passive یا منفعل در نتیجه این بر انگیختگی یک تغییر در برخی از کمیت‌های الکتریکی منفعل به وجود می‌آورد، مانند خازن، مقاومت، و یا اندوکتانس به وجود می‌آورد. این‌ها معمولا نیاز به انرژی الکتریکی اضافی برای تحریک شدن دارند. یک مثال ساده از یک مبدل منفعل دستگاهی است که شامل طول سیم و یک اتصال محرک به سیم می‌باشد. وضعیت اتصال طول موثر سیم را تعیین می‌کند و مقاومت طول سیم را تغییر می‌دهد. نمونه‌های دیگر از سنسور‌های منفعل یا پسیو فشار سنج، ردیاب درجه حرارت مقاومت (RTDs) و دما یاب‌ها یا مقاومت گرمایی هستند.

منبع: پیمان الکتریک

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp