آخرین اخبار

خانه / مقالات / ترانسفورماتور رادیویی چیست؟

ترانسفورماتور رادیویی چیست؟

ترانس‌های رادیویی به دو دسته IF و RF تقسیم می‌شوند. ترانس‌های IF در طبقات IF گیرنده‌های رادیو و تلویزیون برای کوپلاژ طبقات تقویت کننده IF استفاده می‌شود. معمولاً در اولیه ترانس‌های IF خازنی قرار گرفته که با سیم پیچ اولیه، مدار هماهنگ را تشکیل می‌دهد که در فرکانس خاصی به حالت تشدید در می‌آید.

سیم پیچ IF معمولاً بر روی یک استوانه پلاستیکی پیچیده می‌شود به نحوی که یک هسته فریت رزو شده داخل استوانه به سمت بالا و پایین قابل حرکت است و مجموعه مزبور جهت جلوگیری از تشعشع و یا تداخل امواج، درون یک قوطی فلزی قرار می‌گیرد. خازن مربوطه هم معمولاً در زیر قوطی جاسازی می‌شود. به کمک پیچ گوشتی می‌توان هسته فریت را درون استوانه بالا و پایین برد.

با این کار اندوکتانس اولیه سیم پیچ و در نتیجه فرکانس تشدید مدار هماهنگ را می‌توان تنظیم نمود. در بعضی از ترانس‌های IF، در ثانویه هم خازنی قرار دارد و بنابراین دو مدار هماهنگ ایجاد می‌شود. اینگونه ترانس‌ها دارای دو هسته فریت قابل تنظیم هستند. فرکانس تشدید مدار‌های هماهنگ مزبور معمولاً نزدیک به هم تنظیم می‌شوند که به این کار استگرتیون (Stagger Tuned) می‌گویند. با این کار پهنای باند کلی ترانس IF افزایش می‌یابد.

ترانس‌های RF هم در اساس کار، شبیه ترانس‌های IF هستند. یک مثال خوب برای ترانس RF، سیم پیچ‌های مدار کادر آنتن رادیو‌های AM است که در آن، سیم پیچ‌های اولیه و ثانویه بر روی یک هسته فریت پیچیده شده است.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp