آخرین اخبار

خانه / مقالات / روش تست ترمیستورها

روش تست ترمیستورها

برای تست قطعات N.T.C مقاومتی که با زیاد شدن دما مقاومت آن کم می شود. و P.T.C مقاومتی که با زیاد شدن دما، مقاومت آن زیاد می شود از روش زیر استفاده کنید.

ترمیستور‌ها دو نوع هستند:

اندازه گیر‌هایی با ضریب حرارتی مثبت (Positive Temperature Coefficient) یا به اختصار PTC. مقاومت‌های الکتریکی PTC‌ها با افزایش دما افزایش و با کاهش دما کاهش می‌یابد. فلزات اساسا عناصر PTC هستند. پلاتین متداول‌ترین فلزی است که برای ساخت PTC‌ها استفاده می‌شود، مس هر چند مشخصه‌ای نسبتا خطی دارد، اما حوزه‌ی اندازه گیری آن کم‌تر از پلاتین است و در ضمن مقاومت مخصوص کم تری دارد. شیب مشخصه‌ی نیکل بیشتر از پلاتین است، اما مشخصه‌ی آن برای دما‌های بیش از ˚C ۴۰۰ به شدت غیر خطی است. از تنگستن می‌توان برای اندازه گیری دما‌های خیلی بالا استفاده نمود، اما به دلیل مشکلات ساخت و ناپایداری ویژگی‌های آن، کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازه گیر‌هایی با ضریب حرارتی منفی (Negative Temperature Coefficient) یا به اختصار NTC. مقاومت‌های الکتریکی NTC‌ها با افزایش دما کاهش و با کاهش دما افزایش می‌یابد.

با استفاده از این خاصیت یعنی تغییر مقاومت در اثر دما ترمیستور ساخته می‌شود که از آن جهت تبدیل دما به انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.

روش تست ترمیستور‌ها (سنسورها)

برای تست سنسور‌ها باید آن‌ها را از برد جدا کرده و به‌وسیله اهمتر مقاومت آن را سنجید، ولی این سنسور‌ها چه مقاومتی باید داشته باشند که نشان دهد این سنسور سالم است؟

معمولاً برند‌ها و شرکت‌های مختلف سنسور‌هایی مختص به خود را می‌سازند که در دمای مختلف اهم مختلفی دارد که به‌صورت عامیانه اطلاعاتی که به برد می‌دهد قابل‌فهم برای همان برد است و شما باید جدولی داشته باشد که بدانید سنسور هر برند در دما‌های مختلف چه اهمی دارد مثلاً سنسور کولر مدیا که در نمایندگی تعمیرات کولر گازی مدیا تولید میشود در ۲۵ درجه اهمی معادل ۱۰ KOHM دارد و سنسور کولر مدیا در همین دما ۸ kohm است.

البته دو راه دیگر برای تست این سنسور‌ها وجود دارد که هرچند زیاد علمی و درست نیست، ولی تا حدودی قابل استناد است

روش اول:

بیشتر سنسور‌های اتاقی یا NTC در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد مقاومتی معادل ۱۰ KOHM دارند و سنسور‌های لوله‌ای یا PTC در همین دما مقاومتی برابر با ۲۰۰ KOHM دارند

روش دوم:

شما در این روش با وصل کردن اهم متر با این سنسور‌ها با گرم کردن و سرد کردن آن‌ها باید در مقاومت نشاند داده‌شده در صفحه اهم متر تغییر ببینید.

یا
برای تست قطعات N.T.C مقاومتی که با زیاد شدن دما مقاومت آن کم می‌شود؛ و P.T.C مقاومتی که با زیاد شدن دما، مقاومت آن زیاد می‌شود از روش زیر استفاده کنید.

۱- دو سر سیم‌های اهمتر را به دو سر قطعه مورد نظر متصل کنید. (در صورت امکان از دو گیره سوسماری استفاده شود).

۳- سر یک سشوار روشن با باد گرم را بطور مستقیم به رو بروی قطعه مورد نظر بدمید. اگر قطعه مورد نظر پس از چند ثانیه مقاومت آن افزایش یافت، قطعه مورد آزمایش P.T.C و سالم است. اگر قطعه مورد آزمایش با کاهش مقاومت روبرو شد، قطعه مورد نظر N.T.C و سالم است.

لازم به ذکر است مقاومت‌های P.T.C در منابع تغذیه سویچینگ جدید بصورت سری در مدار قرار گرفته تا هنگام شارژ توسط خارن با ظرفیت و ولتاژ بالا که بعد از پل دیود متصل است به خاطر عبور یک جریان شدید که در ابتدای روشن شدن مدار بوجود می‌آید، و از داخل این قطعه عبور و باعث گرم شدن و بالا رفتن مقاومت آن شده تا از سوختن فیوز منبع تغذیه یا پریدن فیوز ساختمان جلوگیری شود. (چون خازن‌ها در ابتدا SHORT یا اتصال کوتاه عمل می‌کنند و هنگاه شارژ کامل OPEN یا مدار باز عمل می‌کنند). اما قطعه N.T.C اکثرا در سنسور‌های دمای آب خودرو‌ها استفاده می‌شود و روش تست آن‌ها هم به این صورت است.

منبع: پروپاور

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp