آخرین اخبار

خانه / مقالات / روش جدید اشخیص سلول های سرطانی با سیم مغناطیسی

روش جدید اشخیص سلول های سرطانی با سیم مغناطیسی

 

محققانی از دانشگاه استنفورد موفق به توسعه روشی برای تشخیص سرطان از طریق سیم های ظریف مغناطیسی شده اند.

به گزارش وبسایت نیو اطلس یکی از مشکلاتی که دانشمندان در تشخیص بیماری های سرطان با آن روبروو هستند، به تعداد بسیار اندک سلول های سرطانی شناور در خون باز می گردد. این مسئله موجب می شود، در بسیاری از نمونه های خون گرفته شده از بیمار، حتی یک سلول سرطانی هم موجود نباشد و بیماری تشخیص داده نشود.

بر اساس روش جدید سیم های مغناطیسی کوچکی به اندازه انگشت کوچک یک فرد بالغ و به نازکی گیره کاغذ به داخل رگ ها وارد می شود که می تواند سلول های سرطانی شناور را به خود خود جذب کند. این راهکار می تواند در مقایسه با آزمایش خون معمول به عنوان روشی بسیار زودتر از موعد برای شناسایی بیماری ها به کار رود. روش جدید می تواند برای تشخیص سرطان های پانکراس، کلیه و تخمدان مفید باشد.

محققان به منظور مغناطیسی کردن سلول های سرطانی از ذرات نانو به همراه پادتن بهره برده اند که به صورت آهنرباهای ظریفی عمل می کنند و این سلول ها به آنها چسبیده و خاصیبت مغناطیسی می گیرند. به این ترتیب این سلول ها به سیم می چسبند.

 

 

روش مورد بحث تاکنون روی خوک ها آزمایش شده و دانشمندان موفق شده اند بین ۱۰ تا ۸۰ برابر تعداد سلول های سرطانی بیشتری را نسبت به روش های معمول تشخیص مبتنی بر نمونه خون تشخیص دهند.

به گفته محققان این روش تنها با ۲۰ دقیقه باقی ماندن سیم ویژه در رگ های فرد، نتیجه ای معادل با ۸۰ لوله خون دریافت شده از بیمار دارد. البته این روش هنوز روی انسان ها آزمایش نشده ولی دانشمندان این پژوهش در حال تلاش برای اجرای آزمایش های انسانی هستند.

همچنین پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که احتمالاً روش توسعه داده شده بتواند در درمان نیز به کار رود و بتواند سلول های سرطانی داخل خون را به همراه خود از رگ ها خارج کرده و با ماندن در رگ های بیمار به مدت بیشتر، از پخش شدن سلول های سرطانی به بخش های دیگر بدن جلوگیری کند.

علاوه بر این روش مورد بحث از نظر تئوری می تواند کاربردهای دیگری ازجمله آزمایش هایی روی انواع دیگری از سلول ها و مولکول ها در خون داشته باشد.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp