آخرین اخبار

خانه / اخبار / ساخت مایعی که می‌تواند انرژی خورشید را برای ۱۸ سال ذخیره ‌کند

ساخت مایعی که می‌تواند انرژی خورشید را برای ۱۸ سال ذخیره ‌کند

گروهی از دانشمندان سوئدی به تازگی مایعی را ساختند که می‌تواند ۳۰ درصد از انرژی خام خورشیدی را جذب کند. برای بهتر درک کردن قابلیت این مایع، باید در نظر داشت که بهترین صفحه‌های خورشیدی که در دسترس عموم قرار دارد، توانایی جذب ۲۱ درصد از انرژی خام خورشیدی را دارد.

نکته قابل توجه این است که بر خلاف انرژی ذخیره شده در صفحه‌های خورشیدی، مایع موردنظر (که نام نوربُنادین به آن داده شده) توانایی ذخیره انرژی خورشیدی را تا ۱۸ سال دارد. چنین قابلیتی می‌تواند آن را تبدیل به جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای کند.

دکتر کاسپر موت-پولسون، استاد دانشگاه صنعتی شالمرز و سرپرست تیم تحقیقاتی درباره این‌باره گفت: «مولکول‌های نوربُنادین که ما ساخته‌ایم از لحاظ جذب انرژی خورشیدی، زمان ذخیره و تراکم انرژی از کارایی بالایی برخوردار هستند. این مولکول‌ها بدون نیاز به مواد عایق می‌توانند انرژی خورشیدی را تا ۱۸ سال یا بیشتر ذخیره کنند.»

دکتر موت-پولسون و اعضای تیم تحقیقاتی‌ او مایع نوربُنادین را بر روی پشت‌بام ساختمان فیزیک دانشگاه صنعتی شالمرز به آزمایش گذاشته‌اند. مایع پس از فعال شدن، گرمایی کمی پایین‌تر از نقطه جوش تولید می‌کند که برای کارا بودن در موقعیت‌های مختلف کافی است.

مایع نوربُنادین برای اینکه به پتانسیل کامل خود برسد به یک ماده حلّال همچون کبالت نیاز دارد که سمی است. تیم تحقیقاتی در پی آن است تا بتواند کاتالیزور‌های کم خطرتری را برای تبدیل کردن مایع نوربُنادین به حالت فعال خود یعنی کوادریسیکلان بیابد. البته اصلی‌ترین روش فعال کردن نوربُنادین، قرار دادن آن در معرض نور خورشید است.

انرژی که هر یک کیلوگرم این مایع تولید می‌کند معادل ۲۵۰ وات ساعت است که دو برابر میزان انرژی باطری خودروهای تسلا است.

ایمنی
حال سوال این است آیا شما حاضر هستید سوار خودرویی شوید که سوخت آن از انرژی خورشیدی مایعی به نام نوربُنادین تامین می‌شود؟ نوربُنادین در محیط آزمایشگاهی و کنترل شده توانسته‌ نتیجۀ مناسب بدهد اما آیا این مایع برای استفاده روزمره از امنیت کافی برخوردار است؟

عمر انرژیی خورشیدی ذخیره شده در مایع نوربُنادین نیز هنوز از تخمین فراتر نرفته است. چالش در این موارد علمی این است که شما نمی‌دانید چگونه موضوع به مرور زمان تغییر می‌کند و تکامل می‌یابد. خوشبین بودن به این موضوع که راه‌حل جایگزین سوخت‌های فسیلی را یافته‌ایم، آسان است اما واقع‌بینانه آن است که بگوییم نوربُنادین تنها یک گام مثبت به سمت استفاده از منابع طبیعی است که برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند.

این مایع شاید بتواند در مدت کوتاهی جایگزین سوخت‌های فسیلی شود و سطح تولید کربن را پایین بیاورد اما باید دید تحقیقات و آزمایشات روی نوربُنادین چه چیزی را به ارمغان خواهند آورد.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp