آخرین اخبار

خانه / اخبار / سخنگوی جدید صنعت برق کیست

سخنگوی جدید صنعت برق کیست

هیچ کدام از مدیران و تصمیم گیران وزارت نیرو و توانیر خود را قائل به ارتباط مستقیم با مردم نمی‌دانند چه رسد که در مقام پاسخ گویی و تصمیم سازی در راستای خواست عمومی برآیند. ارتباطات در بدیهی‌ترین مفهوم خود به رابطه‌ای دوطرفه اطلاق می‌گردد. سال گذشته برای رهایی از دوگانگی در ارائه اطلاعات و آمارها، برای اولین بار یک نفر بعنوان سخنگوی صنعت برق معرفی شد که عمر سخنگویی است به یکسال هم نرسید. سخنگویی صنعت برق باید فراجناحی بوده و ادبیاتی قابل فهم عموم صحبت نماید. شجاعت بیان واقعیت ها را داشته باشد و بر مبنای اطلاعات درست ارائه گزارش دهد. تعامل مناسبی با رسانه ها داشته باشد و بتواند به موقع نسبت به چالشها واکنش منطقی دهد.
۲۷ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است و بر همین اساس کانال خبری وزارت نیرو نیز بیانیه‌ای از اردکانیان به مناسبت این روز منتشر کرد که بیشتر جنبه شعار داشت تا اعتقاد سازمانی به این مهم. از ناقص بودن درک وزیر از مقوله ارتباطات و روابط عمومی که بگذریم باید گفت، اولین شرط ارتباطات، درک درست از واقعیت‌ها و عموم جامعه هدف است که بعید می‌دانم در این فضای محدود رسانه‌ای وزارت نیرو و نگاه دستوری این وزارتخانه بتوان امیدی به درک آن داشت.

ارتباطات در بدیهی‌ترین مفهوم خود به رابطه‌ای دوطرفه اطلاق می‌گردد. هیچ کدام از مدیران و تصمیم گیران وزارت نیرو و توانیر (بجز محمد فاضلی) حتی خود را قائل به ارتباط مستقیم با مردم نمی‌دانند چه رسد که در مقام پاسخ گویی و تصمیم سازی در راستای خواست عمومی برآیند و حتی بر این باورند خواست عمومی باید در راستای تصمیمات آن‌ها مدیریت شود. بر همین بر اساس است که وزیر بیانیه می‌دهد باید فرهنگ کاهش مصرف برق را به مردم دیکته کرد و با ادبیاتی نظیر دچار بدمصرفی هستیم و … تلاش دارد مدیریت ضعیف مجموعه خود را مدیریت کند. به هیچ وجه مدیریت ضعیف مدیریت را نمی‌توان جایگزین حل مشکلات کرد.

سال گذشته و در پی عدم وحدت اطلاع رسانی‌ها در خاموشی‌های کشور و صرفا برای رهایی از دوگانگی در ارائه اطلاعات و آمارها، برای اولین بار توانیر و وزارت نیرو با وجود پست روابط عمومی ها، یک نفر دیگر را در چارتی جدید بعنوان سخنگوی صنعت برق معرفی کردند تا تمامی اخبار خاموشی‌ها و اطلاعیه‌های آن کانالیزه شده و از شر آمار‌های ضد و نقیض مدیران خلاصی یابند.

حقی فام که عنوان اولین سخنگوی تاریخ صنعت برق ایران را یدک می‌کشید عمر سخنگوی اش به یکسال کفاف نداد و چندی پیش از توانیر رفت. به نظر می‌رسد این بار وزارت نیرو در پی گزینه‌ای غیر از معاونت هماهنگی توزیع توانیر است و چه بسا با نگاهی غیرتخصصی به این مقوله حتی یک غیر برقی را در این سمت بگمارد.

هنوز از یادمان نرفته که وقتی مدیران سابق، خاموشی‌های کشور را به صراحت کتمان کرده و از آن به مدیریت بار تعبیر می‌کردند چه موجی از فشار‌های رسانه‌ای و اعتراضات مردمی شکل گرفت که نهایتا منجر به واکنش وزارت نیرو و توانیر گردید و نهایتا با پذیرفتن خاموشی‌ها شروع به برقراری عدالت در دادن خاموشی‌ها کردند.

سخنگوی صنعت برق، ضمن اینکه باید مسلط به مفاهیم و اصطلاحات برقی باشد قرار نیست با ادبیاتی که فقط مدیران صنعت برقی آن را متوجه شده صحبت نماید. سخنگوی صنعت برق باید دارای جایگاهی باشد که بتواند دیتای درست و اطلاعات صحیح مدیریت بار را دریافت کرده و بر مبنای آن به توضیح برنامه‌های انجام شده و آتی صنعت برق بپردازد.

سخنگو باید چهره‌ای فراجناحی بوده که توانایی برخورد به موقع و مناسب با رسانه‌های عمومی و مجازی را داشته و نسبت به دغدغه‌های مردمی پاسخی منطقی و خارج از شوآف ارائه دهد. مردمی که در خاموشی جان به لب شده اند را نمی‌توان با ادبیات دستوری به صرفه جویی مجبور کرد.

سخنگوی صنعت برق همانقدر که باید در امیدوار نگه داشتن مردم متبحر باشد باید در بیان واقعیت‌ها شجاعت داشته و از دستگاه آمارخوان به فردی با مدیریت هوشمند چالشهای عمومی تبدیل گردد. انتخاب فردی خارج از دایره صنعت برق و صرفا به دلیل توانایی در سخنوری و یا داشتن چهره‌ای کاریزما، همانی را رقم خواهد زد که با آمدن ببران در روابط عمومی وزارت نیرو رخ داده است.

در دسترس بودن سخنگو برای اصحاب رسانه و مردم بدیهی‌ترین شرط پذیرش این سمت بوده و پیشنهاد می‌شود سخنگوی صنعت برق حداقل در شبکه‌های مجازی نظیر توئیتر و اینستاگرام و … مستقیما با مردم سخن گفته و با ایجاد تیمی در ساماندهی درخواست‌های عمومی به مدیریت بحران کمک نماید. آگاه ساختن جامعه در پذیرش شرایط فعلی و همراه کردن آن‌ها با برنامه‌های وزارت نیرو نه در این فرصت کم اتفاق می‌افتد و نه با چهارتا بیلبورد و زیرنویس شدنی است.

تجربه مدیریت بحران سیل‌های اخیر در کشور و نارضایتی‌ها از عملکرد وزارت نیرو هنوز فروکش نکرده است و بعید است با چند مطلب صرفا تعریفی که کانال وزارت نیرو از زبان این و آن منتشر می‌کند بشود اثرات آنرا از بین برد. با عدم مدیریت بحران خاموشی های پیش رو، جایگاه وزارت نیرو از این هم بدتر خواهد شد و در صورت بروز، امکان استیضاح وزیر نیرو نیز تقویت می گردد.

نمیشود از ترس بد و بیراه عده‌ای خاص در شبکه‌های اجتماعی، فضای تعامل دو سویه را بست. سخنگوی صنعت برق قرار نیست در نشست‌های خبری هفتگی خود صرفا گزارشی نصف و نیمه از وضعیت خاموشی‌ها ارائه کرده و یکطرفه از زحمات کارکنان صنعت برق خبر داده و با سیاست ترس از شرایط بدتر، افکار عمومی را پاسخ دهد.

چرا وقتی مجلس و هیات دولت با افزایش قیمت برق مخالفت می‌کنند تاوان آنرا باید بخش دولتی و خصوص صنعت برق بدهد؟ سخنگوی صنعت برق می‌تواند با ظرافت این موج را به فرصتی برای اصلاح تعرفه‌های برق تبدیل کرده و یا حداقل ریشه‌های آنرا عریان نماید. می تواند به درستی ریشه مشکلات را اطلاع رسانی کرده و سهم بخش دولتی از شرایط فعلی را بپذیرد.

انتخاب سخنگوی صنعت برق نیازی به اعلام فراخوان شایسته گزینی ندارد، اما انتظار می‌رود چهره‌ای انتخاب گردد که حداقل همان سیاست‌های نصفه و نیمه وزیر در حوزه ارتباطات و روابط عمومی را دنبال نماید. سخنگوی باید توان شنیدن نقدها را داشته و تلاش نماید شکاف عمیق اعتماد عمومی به وزارت نیرو را کاهش دهد. البته باید یادآور شد که قرار نیست سخنگو وظایف روابط عمومی ها را انجام داده و صرفا کارکرد اطلاع رسانی خاموشی ها داشته باشد.
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp