آخرین اخبار

خانه / مقالات / سوسک های رباتیک رولس رویس قادر خواهند بود هواپیما را تعمیر کنند

سوسک های رباتیک رولس رویس قادر خواهند بود هواپیما را تعمیر کنند

کمپانی رولز رویس که در حوزه‌ی تولید ماشین‌های لوکس و موتور‌های هواپیما فعالیت می‌کند، به تازگی اعلام کرده در حال توسعه‌ی ربات‌های کوچکی به شکل سوسک است. این ربات‌ها قادر خواهند بود از درز های باریک عبور کرده و مشکلات موتور هواپیما را تشخیص دهند تا آنها را به راحتی تعمیر کنند.

 

 

سوسک‌های رباتیک رولز رویس ۱۵ میلیمتر طول و کمتر از صد گرم وزن خواهند داشت. یک دوربین و اسکنر سه بعدی در بدنه‌ی ربات قرار می‌گیرد تا به مهندسان اجازه دهد از راه دور به مشکلات موجود در موتور هواپیما پی برده و بدین شکل فرآیند تعمیر سرعت گیرد.

«جیمز سل» متخصص تکنولوژی کمپانی رولز رویس درباره‌ی آنها می‌گوید:

«این ربات‌ها به راحتی قادر خواهند بود در تمامی قسمت‌های مختلف محفظه‌ی احتراق هواپیما حرکت کنند. اگر یک انسان بخواهد این کار را انجام دهد قطعاً بیش از ۵ ساعت زمان لازم خواهد داشت اما سوسک‌های رباتیک برای این وظیفه، تنها به ۵ دقیقه نیاز دارند.»

این کمپانی بریتانیایی قصد دارد سیستمی طراحی کند تا بتواند از این سوسک‌ها به صورت همزمان استفاده کند. برای مثال یکی از آنها را برای خارج کردن قطعات اضافی بکار ببند و از روبات دیگری برای جرم گیری قسمتی خاص استفاده کند.

 

 

به همین دلیل رولز رویس سراغ متخصصان علم رباتیک دانشگاه هاروارد و ناتینگهام رفته تا برای طراحی بهتر این ربات‌ها با آنها همکاری کند.

یکی از متخصصین دانشگاه هاروارد معتقد است که طراحی شکل ظاهری این ربات‌های کوچک از سوسک‌ الهام گرفته شده و کارشناسان ۸ سال است که به توسعه‌ی آنها مشغولند.

 

او باور دارد که قدم بعدی در ساخت این ربات‌ها، تعبیه یک دوربین در بدنه‌ی ۱۵ میلیمتری آنهاست.

کمپانی رولز رویس باور دارد ربات‌های کنونی بسیار بزرگتر از آن هستند که به تمام قسمت‌های موتور هواپیما سر بزنند و حداقل دو سال لازم است تا آنها بتوانند سوسک‌های رباتیک خود را برای انجام این وظیفه تولید کنند.

 

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp