آخرین اخبار

خانه / اخبار الکتریک صنعت / شروع تضمینی برق نیروگاه های مقیاس کوچک به قیمت سال ۹۵

شروع تضمینی برق نیروگاه های مقیاس کوچک به قیمت سال ۹۵

مدیرعامل شرکت توانیر در نامه‌ای به شرکت‌های برق منطقه‌ای سراسر کشور، دستور خرید تضمینی برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک را با شرایط و نرخ سال ۹۵ ابلاغ کرد. در یکسال گذشته خرید تضمینی برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک به دلیل مشکلات ناشی از تامین گاز، راندمان و… با چالش جدی روبه رو شده بود.
مدیرعامل شرکت توانیر در نامه‌ای به شرکت‌های برق منطقه‌ای سراسر کشور، دستور خرید تضمینی برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک را با شرایط و نرخ سال ۹۵ ابلاغ کرد. در یکسال گذشته خرید تضمینی برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک به دلیل مشکلات ناشی از تامین گاز، راندمان و… با چالش جدی روبه رو شده بود. نکته قابل تامل این است که هزینه‌های احداث و بهره برداری نیروگاه‌های مقیاس کوچک نسبت به سال ۹۵ حداقل دو برابر شده است و عملا توانیر با خرید تضمینی برق این نیروگاه‌ها با توجه به شرایط سال ۹۵، توجیه اقتصادی آنرا کم کرده و دوره بازگشت سرمایه را دو برابر کرده است.

با اینکه کشور در بحران کمبود تولید برق قرار داد، ولی نزدیک به یک سال است که توانیر و وزارت نیرو در حال آماده سازی قراداد‌های جدید است. آبان ماه امسال، محمدحسن متولی زاده گفته بود: اگر واحدی اقدام به نصب تجهیزات تولید برق کند و بتواند برای تابستان ۹۸ برق تولید کرده و به شبکه بفروشد، ما اجازه خرید برق تا کیلووات ساعتی ۳۸۰ تومان را گرفته‌ایم.

گفتنی است این پیشنهاد توانیر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفت. آن‌ها معتقدند خرید تضمینی صرفا در سه ماه تابستان نمی‌توانند ریسک‌های سرمایه گذاری آن‌ها را پوشش دهد و توانیر باید برنامه‌ای با قیمت منطقی برای کل سال داشته باشد.
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp