آخرین اخبار

خانه / اخبار / فراماده‌ای با قابلیت دستکاری نور در مقیاس نانو تولید شد

فراماده‌ای با قابلیت دستکاری نور در مقیاس نانو تولید شد

محققان دانشگاه واشنگتن از تولید فراماده ای با استفاده از چاپگرهای سه بعدی خبر داده اند که از آن می توان برای دستکاری نور در مسیر حرکت با دقتی در مقیاس نانو استفاده کرد.

به نقل از تک اکسپلوریست، این فراماده قادر به کنترل و دستکاری نور در حین حرکت در هر جهتی است. فراماده یادشده در شرایط آزمایشگاهی به منظور تغییر مسیر حرکت مستقیم نور و مارپیچ کردن این مسیر به کار گرفته شد.

فراماده ها مواد مرکبی هستند که دارای خواص نامتعارف الکترومغناطیس در ساختار وجودی خود هستند. آنچه این مواد را غیرمعمول کرده‌، خاصیت ضریب شکست منفی نور در آن‌ها است، به این معنا که این مواد نور را در جهت مخالف مواد عادی منکسر کرده و می شکنند.

خواص نامتعارف این مواد سبب شده تا از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده شود از جمله آن‌ها در مهندسی مایکروویو و برای تولید آنتن‌های هوشمند، لنزها و نمونه‌های فراوان دیگر است. این اولین بار است که فراماده ای با دقت نانو به منظور شکستن نور و دستکاری مسیر حرکت آن ساخته می شود.

انتظار می رود این دستاورد جدید زمینه را برای تولید حسگرهایی مافوق کوچک فراهم کند که صنعت حمل و نقل را متحول می کنند. این حسگرها در نمایشگرها و در هدست های واقعیت مجازی نیز کاربرد خواهند داشت.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp