آخرین اخبار

خانه / اخبار / فرمول دقیق محاسبه هزینه قبوض برق

فرمول دقیق محاسبه هزینه قبوض برق

هر خانواده در طول سال چندین بار قبض برق منزل خود را پرداخت می‌کند. اما روش محاسبه هزینه برق یک سوال رایج است. معیار اصلی مصرف برق که برای محاسبه هزینه، مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیلو وات ساعت (kwh) است.
هر کیلو وات ساعت معادل مصرف ۱۰۰۰ وات در یک ساعت است. مثلاً یک جاروبرقی ۲۲۰۰ وات، در طول ۳۰ دقیقه ۱.۱ کیلو وات ساعت مصرف می‌کند. در جدول زیر میزان مصرف چند مورد از وسایل خانگی ذکر شده و هزینه میانگین آن آورده شده است.

اما فرمول دقیق محاسبه هزینه برق چیست؟

حالت‌های مختلفی برای محاسبه این هزینه وجود دارد. مثلاً هزینه برق در واحد‌های تجاری تقریباً ۴ برابر هزینه مشترکین مسکونی است. علاوه بر این در کنتور‌های دیجیتالی جدید، هزینه برق به زمان مصرف آن یعنی ساعت‌های کم باری یا اوج بار بستگی دارد، اما در کنتور‌های تک زمانه قدیمی، تنها یک نرخ برای محاسبه قیمت وجود دارد.

در اینجا مثالی در مورد حالت سه زمانه یک واحد مسکونی ارائه می‌شود. تصویر زیر بخشی از قبض برق یک مشترک خانگی در استان تهران است.
فرمول دقیق محاسبه هزینه قبوض برق چیست؟

 


قبض بالا برای مصرف در بازه زمانی ۵۸ روزه بین ۰۳/۰۴/۱۳۹۸ و ۳۰/۰۵/۱۳۹۸ صادر شده است. میزان مصرف در حالت میان باری kwh ۲۵۷، در حالت اوج باری kwh ۱۲۰ و در حالت کم باری kwh ۱۶۹ است. در نتیجه میزان کل مصرف kwh ۵۴۶ در ۵۸ روز است.

از آنجایی که قیمت برق در پله‌های مختلف مصرف ماهانه، متفاوت است؛ ابتدا مقدار میانگین مصرف ماهانه محاسبه می‌شود تا هزینه در یک ماه مشخص شده و سپس هزینه کل دوره محاسبه شود.

برای محاسبه مصرف ماهانه، ابتدا مصرف یک روز حساب می‌شود. مصرف یک روز با تقسیم مصرف کل بر تعداد روز دوره محاسبه می‌شود (۵۴۶ تقسیم بر ۵۸). با ضرب این مقدار در عدد ۳۰، مصرف ماهانه به دست می‌آید. برای مثال در شکل بالا مصرف ماهانه برابر است با kwh ۲۸۲.۳ که در قبض هم قابل مشاهده است.

تعرفه مصرف تا kwh ۱۰۰ برابر با ۵۲۴ ریال است. از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت ۶۱۱ ریال بوده و از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت هزینه دو برابر شده و حدود ۱۳۱۰ ریال خواهد بود. البته مقدار تعرفه در سال‌ها و مناطق مختلف، ممکن است متفاوت باشد. با ضرب میزان مصرف هر پله در تعرفه آن، هزینه ماهانه آن پله مشخص می‌شود. با جمع هزینه تمام پله‌ها، کل هزینه ماهانه که ۲۲۱۴۶۲ ریال است، به دست می‌آید. برای به دست آوردن هزینه دوره که ۵۸ روز است، این عدد بر ۳۰ تقسیم شده و در ۵۸ ضرب می‌شود. در نتیجه هزینه دوره برابر با ۴۲۸۱۶۰ ریال است.

برای مصرف در ساعات اوج بار مبلغی مازاد و برای مصرف در زمان کم باری، تخفیف در نظر گرفته می‌شود. تعرفه هر کیلووات ساعت در ساعات اوج بار ۵۲۴ ریال مازاد و برای هر کیلووات ساعت در ساعات کم باری ۲۶۲ ریال تخفیف در نظر گرفته شده است. در نتیجه در مثال بالا هزینه kwh ۱۲۰ در زمان اوج بار برابر با ۶۲۸۸۰ ریال بوده و تخفیف kwh ۱۶۹ در دوره کم باری برابر با ۴۴۲۷۸ ریال است.

هزینه‌ای هم تحت عنوان آبونمان وجود دارد. این هزینه همان حق اشتراک است و صرف نگهداری و بهبود شبکه تولید و انتقال برق می‌شود. مبلغ آبونمان در این مثال ۲۱۲۶۷ ریال است.

در نتیجه مبلغ برق مصرفی برابر است با:

۴۲۸۱۶۰+۶۲۸۸۰-۴۴۲۷۸+۲۱۲۶۷=۴۶۸۰۲۹ ریال

و در نهایت مبالغ کوچکی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و بیمه نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن این هزینه‌ها، مبلغ نهایی قابل پرداخت برابر است با:

۴۶۸۰۲۹+۴۲۱۲۳+۱۹۳۳+۴۱۵۳۲=۵۵۳۶۱۷ ریال

توجه به این نکته ضروری است که تعرفه برق در ایران به دلیل تخصیص یارانه، از اکثر کشور‌های جهان ارزان‌تر است. برای مثال میانگین قیمت هر کیلووات ساعت در کشور‌های پیشرفته اروپایی ۱۵ سنت است که به صورت تقریبی ۱۶ برابر ایران است.
منبع: خبرآنلاین

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp