آخرین اخبار

خانه / اخبار / مزایای موتورسیکلت برقی

مزایای موتورسیکلت برقی

موتوربرقی و عللی که استفاده از آن را در جوامع بشری امروز اجتناب‌ناپذیر کرده است، آلودگی محیط‌زیست و بیماری‌های ناشی از آن‌که انسان امروز را تهدید می‌کند، بشر امروز را به این فکر انداخته است هر چه سریع‌تر به دنبال راه چاره‌ای برای بیرون رفت از این وضعیت باشد.

لازم به ذکر است که اگر سوخت‌های فسیلی سوخت مناسبی برای بشر بود وضعیت امروز کره زمین به این اندازه حاد نشده بود. شدت گرفتن گاز‌های سمی، گرم شدن کره زمین، بالا رفتن بیمار‌های قلبی، عروقی، تنفسی و … که منشأ آن‌ها آلودگی ناشی از سوختن انواع سوخت‌های فسیلی است، تهدید روزافزون حیات بشر و به خطر افتادن ادامه حیات در کره زمین، انقراض نمونه‌هایی از موجودات، گیاهان و حیوانات، همه و همه دانشمندان را به این فکر انداخت تا برنامه‌ریزی آینده بشر را بر مبنای استفاده از انرژی‌ها پاک و تجدید پذیر قرار دهند.

تا با این تغییر جهت در منابع انرژی هم وابستگی خود را به کشور‌های نفت‌خیز کاهش دهند و هم استفاده از وسایل حمل نقل باانرژی برقی را در دستور کار قرار دهند. در این میان پرکاربردترین وسیله نقلیه الکتریکی در سراسر جهان موتوربرقی ست.

کلان‌شهر‌ها و مشکلات ترافیکی دائمی:

در جوامع شهرنشین امروز مشکلات ترافیکی یکی از مشکلات دائمی و عضوی جدا ناشدنی از کلان‌شهر‌های تمام کشور‌های دنیاست. تدابیر مختلفی برای این مشکل اندیشیده شده است که برای مثال می‌توان ترغیب جامعه به استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، مترو، استفاده از دوچرخه، تعیین مبالغی به‌عنوان عوارض برای ورود به مسیر‌های پرتردد و پرترافیک و … اشاره کرد.

اما چرا در این میان استفاده از موتوربرقی و یا انواع دیگر آن مانند اسکوتر برقی و … موردتوجه قرارگرفته است. بحثی که در این صفحه به دنبال اطلاع از دلایل آن هستیم.

در جوامع پیشرفته دنیای امروز برای ترغیب افراد جامعه به استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر و خرید وسایلی که از این انرژی‌ها بهره می‌برند مانند موتوربرقی یا انواع اسکوتر برقی و یا حتی سایر موارد مشابه، مشوق‌هایی را دولت‌ها در نظر گرفته‌اند مانند:

– پرداخت مبالغی به‌عنوان کمک‌هزینه خرید وسایل نقلیه برقی مانند موتور برقی

– تقبل شارژ باتری این وسایل

– معاف کردن از پرداخت عوارض سالیانه

– پایین آوردن تعرفه گمرکی برای وسایل نقلیه برقی

حال زمان آن رسیده که به تشریح موارد فوق بپردازیم.

پرداخت مبالغی به‌عنوان کمک‌هزینه خرید وسایل نقلیه مانند موتور برقی

اگر در ملل پیشرفته جهان شما قصد خرید یک وسیله نقلیه داشته باشید، آزاد هستید از انواع موجود در بازار‌های جهانی متناسب با نیاز و درآمد ماهانه و سالانه خود وسیله‌ای را انتخاب و خریداری نمایید.

فرض کنیم که شخصی قصد خرید یک موتورسیکلت را دارد. اگر توان مالی مناسبی داشته باشد می‌تواند یک موتور با حجم سیلندر بالا و قدرتمند تهیه نماید و در انتخاب نوع و برند آن نیز آزاد است، اما اگر یک موتوربرقی تهیه نماید از طریق روش‌هایی که در بالا عنوان شد توسط دولت‌ها موردحمایت قرار می‌گیرد.

یعنی در ازای خرید یک موتوربرقی دولت درصدی از مبلغ آن را از محل بودجه‌ای که سالانه برای حفظ محیط‌زیست و کنترل آلودگی هوا تخصیص داده است پرداخت می‌کند.

شارژ رایگان:

این نیز یکی از مشوق‌های قوی برای خرید موتورسیکلت برقی، اسکوتر برقی یا سایر وسایل مشابه است؛ که از محل مالیات‌های مردم تأمین می‌شود؛ و در سراسر کشور محل‌هایی برای شارژ موتور‌های برقی یا باتری‌های آن‌ها قرار می‌دهند. برای مثال موتوری به نام گوگورو یک موتورسیکلت برقی دارای یک جفت باتری لیتیومی است. در سراسر اروپا و در تمامی راه‌ها محل‌هایی قرار دارد که راکب موتورسیکلت می‌تواند باتری‌های موتور خود را در محل مخصوص شارژ قرار دهد و بلافاصله دو باتری که از قبل شارژ شده و پر هستند را تحویل بگیرد و به حرکت خود ادامه دهد.

معاف کردن از عوارض سالیانه:

به دلیل اینکه این وسایل نقلیه (مانند موتوربرقی) آلودگی زیست‌محیطی تولید نمی‌کنند، بنابراین اخذ عوارض سالیانه از آن‌ها نیز به‌دوراز منطق است؛ زیرا صدمات احتمالی که سالیانه به معابر و محیط‌زیست وارد می‌کنند آن‌قدر اندک است که قابل‌چشم‌پوشی ست.

ازاین‌رو از وسایل نقیله الکتریکی مانند موتوربرقی و مشابه آن از قبیل اسکوتر برقی و… عوارض سالانه اخذ نمی‌شود. با این مشوق نیز بسیاری از مردم راغب به خرید این نوع از وسایل نقلیه شخصی شده‌اند.

پایین آوردن تعرفه گمرکی برای تسهیل در واردات و استفاده بدون نگرانی:

کشور‌هایی که برنامه استفاده از موتوربرقی و ترغیب جامعه برای خرید این کالا‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند برای تضمین این‌که بازار کشورهایشان توان تأمین تعداد موردنیاز افراد جامعه را داشته باشد و قیمت این کالا نیز در رقابت باشد تا عموم افراد توانایی خرید آن را داشته باشند اقدام به حذف و یا کاهش تعرفه گمرکی برای انواع موتوربرقی و وسایلی ازاین‌دست کرده‌اند.

تا با ایجاد رقابت در بازار قیمت را تحت کنترل داشته و آن را برای عموم افراد جامعه در دسترس نگه‌دارند.
منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp