آخرین اخبار

خانه / اخبار / مصرف یک هزارم آب قابل استحصال کشور در صنعت برق

مصرف یک هزارم آب قابل استحصال کشور در صنعت برق

همایون حائری در آیین پایانی رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد معادل ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب توسط نیروگاه‌های بخاری با برج خنک‌کن مرطوب مصرف می‌شود، افزود: چهار درصد معادل ۵ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال در صنعت کشور استفاده می‌شود که ۱۳۰ میلیون متر مکعب از این رقم در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سهم مصرف آب نیروگاه‌ها اندک است، اما این امر مانع نشده تا نیروگاه‌ها در خصوص صرفه‌جویی آب اقدام نکنند، گفت: در حال‌حاضر تقریباً در تمامی نیروگاه‌های بخاری و سیکل ترکیبی، فعالیت‌های صرفه جویانه از قبیل: بازچرخانی و تصفیه مجدد پساب نیروگاه با هدف حفظ منابع آب (و نه صرفه‌جویی اقتصادی) صورت می‌گیرد.

حائری افزود: همچنین به منظور کاهش مصرف آب در نیروگاه‌های بخاری با برج خنک‌کن مرطوب از روش‌هایی مانند استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری به‌عنوان منبع آب مطمئن استفاده می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: این طرح در نیروگاه شهید مفتح اجرا شده و در نیروگاه اسلام آباد اصفهان نیز احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در حال انجام است.

وی افزود: تبدیل برج‌های خنک‌کن مرطوب به برج‌های خنک کن هیبریدی در اولویت اقدامات صنعت برق قرار گرفته که برای اولین بار در یکی از واحد‌های نیروگاه شهید مفتح همدان اجرا شده و کاهش ۸۰ درصدی مصرف آب نیروگاه را به دنبال داشته است. این طرح همچنین در واحد‌های دیگری از نیروگاه شهید مفتح همدان و نیروگاه اسلام آباد اصفهان آغاز شده است.

حائری در ادامه، کاهش نشت و هدر رفت آب در نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف آب شرب و فضای سبز نیروگاه‌ها و کاهش آلودگی آب در فرآیند‌های مختلف تولید برق را از دستاورد‌های سالیان گذشته در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: وابستگی‌های بین منابع آب و انرژی موجب شده تا در یک دهه گذشته مراکز مختلف تحقیقاتی و سیاست گذاری بین المللی در حوزه‌های آب و انرژی به بررسی و ارزیابی پیوند‌های این دو حوزه راهبردی تمرکز کنند.
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp