آخرین اخبار

خانه / مقالات / معرفی اکتیو پارت ترانسفورماتور

معرفی اکتیو پارت ترانسفورماتور

اکتیو پارت ترانسفورماتور شامل بوبین‌های فاز‌های A. و B. و C. که شامل هسته، سیم پیچ‌های ثالثیه، سیم پیچ فشار ضعیف و فشار قوی می باشد.
اکتیو پارت از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

بوبین‌های فاز‌های A. و B. و C. که شامل هسته، سیم پیچ‌های ثالثیه، سیم پیچ فشار ضعیف و فشار قوی که در مباحث بعدی به پارامتر‌های آن واجزای تشکیل دهنده آن توضیحات لازم داده خواهد شد.

هسته ترانسفورماتور

هسته ترانس یک مدار مغناطیسی خوب با حداقل فاصله هوایی وحداقل مقاومت مغناطیسی است تا فوران‌های مغناطیسی براحتی ازآن عبور کنند. هسته ورقه ورقه ساخته شده وضخامت ورقه‌ها حدود ۳/۰ میلیمتر وحتی کمتر است. برای کاهش تلفات فوکو ورقه هاتا حد امکان ساخته می‌شوند، ولی ضخامت آن‌ها نباید به حدی برسد که از نظر مکانیکی ضعیف شده وتاب بردارد.

در ترانس‌های قدرت ضخامت ورقه‌ها معمولاً ۳/۰ تا ۳۳/۰ میلیمتر انتخاب می‌شود که این ورقه‌ها توسط لایه نازکی از وارنیش عایقی یا یک فیلم نازک عایقی، نسبت به هم عایق می‌شوند.

جنس و مواد هسته

موادی که در ساختمان لایه‌های هسته ترانس‌ها و راکتور‌ها بکار میروند از دسته آلیاژ‌های نرم هستند. این مواد به قرار ذیل می‌باشند.

– استیل با کربن کم

-استیل سیلیکن دار

– آلیاژ آهن ونیکل (پرمالوی)

– آلیاژ آهن نیکل – کربن (پرمین وار)

-آلیاژآهن کبالت وغیره

که هرکدام از آن‌ها دارای مشخصات روش ساخت مخصوص به خودهستند. انتخاب نوع آلیاژ، به مورد کاربرد ومسائل اقتصادی آن بستگی خواهد داشت.

در سال‌های اولیه (۱۹۳۰- ۱۸۹۰) سازندگان از استیل با کربن کم استفاده می‌کردند وبدین جهت عمر مفید هسته‌ها کم وتلفات آن زیاد بود و وزن بسیار سنگینی داشتند. در سال‌های ۱۹۶۰ از ورقه‌های استیل سیلیکنی با نورد گرم (بدون کریستال‌های جهت دار) استفاده شد. وامروزه از ا. ین نوع هسته در مواقعی که جنبه اقتصادی آن اهمیت بیشتری داشته باشد، استفاده می‌شود.

درطی دهه ۱۹۷۰ ازاستیل سیلیکنی نورد سرد با کریستال‌های جهت دار (CRGO) یا eold Rolled erainorinted استفاده شد که این هسته دارای خواص مغناطیسی فوق العاده‌ای در جهت نورد شدن می‌باشد. مقدار سیلیکن درآلیاژ آن تا ۳% انتخاب می‌شود و از ورقه‌های استیل نورد سرد ساخته شده در ساختمان ترانس‌های قدرت بکار می‌رود. کل تلفات آهنی این ورقه در ماکزیمم چگالی فلوی ۶/۱ تسلا برابر ۷/۱ (وات بر کیلو گرم) است.

ورقه‌های نورد سرد با کریستال‌های جهت دار، خواص مغناطیسی فوق العاده‌ای در جهت نورد از خود بروز می‌دهند وکریستال‌ها توسط نورد سرد وعملیات حرارتی هم راستا می‌شوند.

خواص ورق‌های سیلیکنی CRGO با ترکیبات اضافی مراحل ساخت، عملیات حرارتی وتشعشعات لیزری بهبود بخشیده می‌شود. در شکل (۳- ۱) مشخصه مقاومت مخصوص برحسب درصد سیلیکن ترسیم شده است. درصد بیشتر سیلیکن، سبب افزایش مقاومت وکاهش تلفات فوکو می‌شود، اما اگر سیلیکن از ۵/۳ درصد بیشتر باشد، ورقه‌ها شکننده می‌گردند. در ساخت ورقه‌های استیل CRGO تجارتی، از سیلیکن ۳ تا ۲۵/۳ استفاده می‌شود.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp