آخرین اخبار

خانه / مقالات / معرفی رله های SSR

معرفی رله های SSR

SSR مخفف عبارت ( Solid State Relay ) و به معنای نوعی کلید الکترونیکی می‌باشد. رله حالت جامد (SSR) یک المان سوئیچینگ الکترونیکی است که کاری شبیه رله‌های الکترومکانیکی را انجام می‌دهد ولی هیچ عضو متحرکی ندارد و دارای طول عمر طولانی تری است.

در داخل SSR روی هر ترانزیستور ولتاژ کوچکی افت میکند. مجموع این ولتاژ‌ها جریانی را که یک SSR می‌دهد را محدود می‌کند. با ترانزیستور‌های پیشرفته تر، می‌توان به SSR‌های جریان بالا دست یافت که جریانهای ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ آمپر را تامین کند، که هم اکنون به صورت تجاری قابل دسترس هستند.

رنج جریان SSR ها: رله‌های الکترونیکی SSR دارای رنجی از ۲ تا ۱۵۰ آمپر در مدل‌های تک فاز، دو فاز و سه فاز می‌باشد.

انواع SSR:

– Photo-Coupled SSR
-Transformer-Counpled SSR
– Hybrid SSR

کاربرد SSRها:
برای هیتر‌ها، در جایی که سوئیچینگ با تعداد بالا مورد نیاز باشد، کنترل جهت حرکت یک موتور DC به کمک چهار SSR بسته شده به صورت پل (H-Bridge) , کنترل حرارت با خروجی پالس کنترل PID ,استفاده از SSR به عنوان کنتاکت‌های یک کنتاکتور الکترونیکی

مشخصه‌های مهم SSR:

جریان قابل تحمل خروجی
میزان ولتاژ قابل تحمل و سه فاز یا تک فاز
نوع سیگنال کنترل

ورودی و خروجی SSR ها:

به طور کلی SSR‌ها دارای یک ترمینال ورودی به عنوان فرمان و یک خروجی به عنوان کلید هستند و معمولا به صورت کوپل نوری ساخته می‌شوند. عنصر فرستنده سیگنال‌های کنترلی به صورت نوریک دیود نوری و عنصر گیرنده که خروجی SSR است و به عنوان کلید عمل می‌کند می‌تواند بر حسب جریان و سرعت کلید زنی، تریستور با ماسفت باشد.

چنانچه بخواهیم در بارهای DC از SSR استفاده کنیم در ساختمان داخلی از ماسفت‌های به صورت موازی با یکدیگر استفاده می‌شود تا میزان جریان قابل تحمل SSR نیز افزایش یابد.

منبع:g-m-u

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp