آخرین اخبار

خانه / اخبار / مفهوم شدت روشنایی(شدت نور) و معرفی لوکس متر

مفهوم شدت روشنایی(شدت نور) و معرفی لوکس متر

شدت نور، توان نور ساطع شده از منابع نور را به دست می دهد.شدت نور همان نیروی تابیده شده از سمت یک منبع نور در جهت معینی است که به وسیله ی تابع روشنائی بدست می آید.
واحد سنجش شدت روشنایی :
در سیستم SI واحد شدت روشنایی لوکس(LUX) می باشد که معادل یک لومن بر متر مربع می باشد.به عبارت بهتر لوکس از واحد لومن مشتق شده و لومن نیز از واحد شمع یا کاندلا (cd ) گرفته شده است .فرق لوکس با Candela این است که لوکس به فاصله و مساحت ربط دارد. هر میزان فاصله منبع نور از سطح زیادتر شود میزان Lux کم می شود چون روشنایی کل یا Lumen در سطح سیع تری پراکنده می‌شود. اما Candela ارتباطی با فاصله ندارد.
معرفی لوکس متر:

برای اندازه گیری هر کمیتی یک دستگاه اندازه گیری و یک واحد وجود دارد .
در لوکس متر از سنسورهای فتوولتائیکسلینیوم و سیلیکون استفاه شده است .سنسور فتوولتائیک یعنی سنسور هایی که براساس میزان شدت نور ولتاژ تولید میکنند این ولتاژ تولید شده توسط واحد پردازشگر ,پردازش می شود و در خروجی میزان شدت نور با واحد لوکس (lux ) نمایش داده می شود.پس تا اینجا متوجه شدیم که لوکس متر از سه بخش دریافت کننده ,پرازشگر,نمایش دهنده تشکیل شده است.در دوربین های عکاسی و فیلم برداری امروزی نیز از سنسورهای لوکس متر استفاده شده است که نمونه ای از کاربرد این سنسور ها می باشد.همچنین نمونه دیگری از استفاده از نور سنج یا لوکس متر در گلخانه ها می باشد که برای مثال مدل ۱۰۰٫۰۰۰ در گلخانه ها استفاده می شود

ویژگی های دستگاه لوکس متر:

۱٫ اهرمهای اندازه گیری کننده نور در محدوده ۰٫۱ تا۱۰۰,۰۰۰ لوکس _ ۰٫۰۱ تا ۱۰,۰۰۰فوت کندل
۲٫ دقت بالا و پاسخ سریع
۳٫ دارای حافظه نگهداری اطلاعات
۴٫ نمایش علامات برای خواندن آسان
۵٫ صفر کردن اتوماتیک
۶٫ صفحه نمایش: ۳ digit 1.2 LCD
۷٫ قابلیت تکرار: % ۲ +_
۸٫ مشخصه دمایی: %۰٫۱ +_
۹ . طول عمر باتری۲۰۰ ساعت
۱۰٫ رطوبت و حرارت اجرایی: ۰ تا ۴۰cو۷۰%رطوبت نسبی
۱۱٫ منبع قدرت: یک باتری ۹ولت
۱۲٫ وزن: تقریبا ۲۵۰ گرم
۱۳٫ ضمایم: کیف حمل، راهنمای کار بادستگاه و باتری

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp