آخرین اخبار

خانه / مقالات / نحوه محاسبه شینه مسی در تابلوهای برق

نحوه محاسبه شینه مسی در تابلوهای برق

معمولا تابلوهایی که جریان آن از ۱۲۵ آمپر بیشتر میباشد را به جای کابل کشی شمش کشی(شینه کشی) می کنند. چرا که به علت حجم بالای سیم و کابل و آمپر بالا استفاده از سیم ممکن نیست، مثلا دریک فاصله ی ۱۰ سانتیمتری نمی توانیم کابل ۷۰ را خم کنیم،(بعلت نداشتن انعطاف و تکان و …)

اصول و استانداردهای شینه کشی:
تعداد سوراخ و تعداد پیچ برای اتصال کامل دو شمش به یکدیگر:

عرض شمش (mm)
تعداد و سایز پیچ ها ، جهت اتصال روی شینه اصلی
برای اتصال کامل دو شمش به یکدیگر، شمش فرعی(آمپر کمتر) ،حداقل به اندازه ی مربعی با همان عرض از سطح تماس باید به شمش اصلی متصل باشد.
– نحوه ی اتصال شمش ۵۰ به شمش ۸۰

 

آمپرباسبار(شمش اصلی) که برای انشعاب دادن به لوازم دیگر انتخاب میشود،باید حدود ۱٫۵برابر آمپر کلید اصلی باشد ،چون بر روی باسبار معمولا تعداد سوراخهای زیادی جهت انشعاب و اتصال به دیگر شمشها،ایجاد میشود،بنابراین سوراخ کاری باعث کم شدن سطح مقطع شمش میگردد.
۴-فاصله ی بین دو شمش غیرهمنام باید به اندازه عرض شمش باشد.مگردر جاهایی مثل کلیدهای اتوماتیک که فاصله ی دو فازغیرهمنام کمتر میباشد ،اگرموازی و احتمال اتصال دوشمش با یکدیگر، صفر باشد میتوانند بهم نزدیکتر باشند.
۵- خم شمش ها بهتراست در صورت امکان، زاویه، بازتر از ۹۰ درجه باشد.زیرا در قسمت خم شده،تراکم بار بیشتر ودرنتیجه مقاومت بالا میرود
۶- از خش افتادن روی سطح اتصال شمش و از سمباده زدن و سنگ گرفتن روی پیلیسه هایی که در اثر سوراخکاری ایجاد میشود جلوگیری کنید.این کار باعث میشود روی سطح ،چاله های هوایی ایجاد شود که باعث میشود جریان بخوبی عبور نکند.
۷- محل اتصال دو شمش را با مواد چربی گیرمانند تینر کاملا تمیز کنید.
۸- محل اتصال دو شمش را به گریس مخصوص آغشته کنید تا از سولفاته شدن در آن قسمت جلوگیری شود.
– محاسبه سطح مقطع شینه
جدول انتخاب شمش مس
در جدول زیر فقط جریان شمش های رنگ نشده لحاظ شده است. زیرا منظور ازشمش های رنگ شده در جدولها ، رنگهای مخصوص میباشد که باعث عبور جریان بیشتر میشود ،نه رنگهای معمولی که برای رنگ آمیزی استفاده میشود و در ایران چنین رنگی موجود نمیباشد.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp