آخرین اخبار

خانه / اخبار فناوری اطلاعات / هشدار دانشمندان نسبت به تخریب شبکه های برق به خاطر طوفان های خورشیدی

هشدار دانشمندان نسبت به تخریب شبکه های برق به خاطر طوفان های خورشیدی

شاید باورش دشوار باشد اما آنطور که دانشمندان می گویند چنان توفان های عظیمی در خورشید رخ می دهند که می توانند حتی زمین را هم ویران کنند. نقش اصلی را در این توفان های خورشیدی ابرهایی ایفا می کنند که حاوی ذرات باردار الکتریکی هستند و دانشمندان برای درک هرچه بهتر تاثیرات احتمالی شان اقدام به بررسی و مطالعه آنها نموده اند.

پژوهشگران می گویند توفان های خورشیدی که عرضشان به ده ها هزار کیلومتر می رسد می توانند با پرتاب پلاسمای داغ به هستی موجب ویرانی های عظیمی در زمین شوند. در واقع برخورد این توفان های خورشیدی با یکدیگر می تواند موجب تخلیه توده ای و حلقه ای شکل پلاسمای داغ شود که این پلاسما  نیز توانایی تخریب ماهواره ها و حتی کل شبکه های برق روی زمین را دارد.

به لطف این بررسی ها اما، دانشمندان به درک بهتری در مورد چگونگی وقوع این پدیده دست یافته اند و می توانند پیش بینی کنند که تخلیه توده ای پلاسمای داغ چقدر طول خواهد کشید. آنها می گویند که این اتفاق می تواند در روزهای اول تا سوم شکل گیری یک توفان خورشیدی رخ دهد.

 

 

طبق گزارش دقیقی که به تازگی در نشریه نیو ساینتیست منتشر شده پژوهشگران موسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم اتریش دیتای به دست آمده از رصدخانه سولار داینامیکس ناسا را مورد ارزیابی قرار دادند و پس از بررسی اطلاعات ثبت شده از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون ۳۶۱ توفان خورشیدی را شناسایی کردند و توانستند ۱۶۶ موردشان را تا زمان فروکش کردن دنبال نمایند.

آنها دریافتنند که پیش آمدگی های خورشیدی (یعنی بخش های بزرگ و روشنی که از سطح خورشید به بیرون حرکت می کنند) در زمان برخورد این توفان ها و خصوصا مواقعی که این برخوردها شدید هستند توازن خود را از دست می دهند. با این اتفاق پلاسمای داغ سطح خورشید که در واقع همان ذرات دارای بار الکتریکی موجود درون ابرهای داغ آن هستند به سمت عالم هستی پرتاب می شوند که از این پدیده تحت عنوان تخلیه توده ای حلقه ای یاد می گردد.

 

ادامه پلاسمای داغی که به آن اشاره کردیم می تواند ماهواره ها را تخریب کرده و هزینه های هنگفتی را بر دوش دولت ها بگذارد. ذرات دارای بار می توانند با ایجاد اختلال در میدان های مغناطیسی زمین خطوط هوایی را تهدید کنند. پلاسماهای بزرگ حتی می توانند جریان هایی را درون شبکه های برق ایجاد نموده و منابع انرژی را از کار بیاندازند. زمانی که تخلیه توده ای حلقه ای با زمین برخورد می کند می تواند منجر به شکل گیری توفان های ژئومغناطیسی و شفق های عظیم قطبی شود. این پدیده ها نیز قابلیت آن را دارند که امواج رادیویی و دستگاه های GPS را دچار اختلال کرده و بار زیادی را وارد سیستم های الکتریکی کنند. در ادامه هجمه انرژی به داخل شبکه های برق ولتاژ بالا هدایت می شود و به ترانسفورمرها به صورت دائمی آسیب می زند. تمامی اینها نیز کسب و کارها و مناطق مسکونی سرتاسر دنیا را دچار اختلال می کند.

دانشمندان کل یافته های مربوط به این پژوهش را در وبسایت arxiv منتشر کرده اند و قرار است که مقاله آنها مورد بررسی های دقیق تری قرار بگیرد.

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp