آخرین اخبار

خانه / اخبار / همکاری ایران و تاجیکستان در زمینه برق توسعه می یابد

همکاری ایران و تاجیکستان در زمینه برق توسعه می یابد

رضا اردکانیان در دیدار با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان بر ضرورت توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان تاکید کرد و گفت: روابط دو کشور دارای ارتباطی راهبردی است و توسعه، ترقی، آسایش و آرامش هر دو کشور به یکدیگر وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه سفر وزیر امور خارجه تاجیکستان به ایران نقش مهمی در سرعت بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی دو طرف خواهد داشت، ادامه داد: با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور و ظرفیت مناسب شرکت‌های ایرانی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دولت تاجیکستان انتظار می‌رود هر چه زودتر دستگاه‌های اجرایی ایران و تاجیکستان تمامی ظرفیت خود را برای توسعه همکاری‌های دو جانبه به کار بگیرند.

اردکانیان با بیان اینکه ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری در بخش آب و برق با تمامی کشور‌های همسایه وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر ایران با تمامی کشور‌های دارای مرز زمینی، تبادل انرژی دارد و درصددیم سیستم برق ایران را از طریق کشور آذربایجان و یا ارمنستان و گرجستان به روسیه سنکرون کنیم.

وی افزود: هم اکنون مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاجیکستان، روسیه، افغانستان، ارمنستان و… بر عهده وزارت نیرو است و این وزارتخانه نه تنها در بخش آب و برق بلکه در سایر فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی ارتباط مستقیمی با همسایگان دارد.

وزیر نیرو خطاب به وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: حدود ۱۵ درصد ظرفیت کل نیروگاه‌های برقابی دنیا در تاجیکستان واقع شده است اگر این ظرفیت عملیاتی شود مطمئنا نقش مهمی در توسعه منطقه خواهد داشت. از این رو ایران آمادگی دارد تا راه ترانزیت انرژی را در اختیار تاجیکستان قرار بدهد و زیر ساخت اصلی فعالیت‌های اقتصادی در منطقه را فراهم کند.

سیزدهمین کمیسیون همکاری‌های ایران و تاجیکستان امسال برگزار می‌شود

در این نشست سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان بر لزوم تحکیم و گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کرد و گفت: ما ایران را مانند کشور دوم خود می‌دانیم و هیچگاه رشته روابط میان این دو کشور قطع نخواهد شد.

وی با ابراز رضایت از فعالیت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مهم بخش انرژی تاجیکستان، گفت: هم اکنون شرکت‌های مهم ایرانی سهم بسیار مناسبی در حوزه انرژی تاجیکستان دارند و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته همکاری‌های بخش انرژی دو کشور در آینده تقویت خواهد شد.

مهرالدین ادامه داد: در چندماه آینده اجلاس سیزدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در تهران برگزار خواهد شد که امیدواریم این نشست در جهت توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو جانبه بسیار اثرگذار باشد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان تاکید کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ترانزیتی و اقتصادی ما به علت دسترسی نداشتن به دریا است از این رو درصددیم تا از امکانات بندر چابهار برای رفع مشکلات موجود در این بخش استفاده بیشتری کنیم.
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp