آخرین اخبار

خانه / مقالات / چرا باید به رفتار سازمانی در کسب‌وکار توجه کرد؟

چرا باید به رفتار سازمانی در کسب‌وکار توجه کرد؟

رفتار انسان جزء پیچیده‌ترین موضوعاتی است که تحلیل آن علاوه بر متخصصان روانشناسی، به دغدغه بسیاری از اندیشمندان علم مدیریت نیز تبدیل شده است. چرا که رفتار کارکنان در محیط سازمان و تحلیل آن می‌تواند چارچوبی برای تحلیل و بهبود شرایط سازمان باشد. به همین علت سازمان‌‌های مختلف در دهه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا با استفاده از متخصصان علوم رفتاری و توجه به رفتار سازمانی، بتوانند در تحلیل رفتار کارکنان خود در جهت نیل به اهداف سازمانی تلاش کنند. آنها تلاش کرده‌اند تا با اهمیت به این مقوله، به برخی اهداف دست پیدا کنند از جمله:

با بررسی رفتار کارکنان در محیط کار می‌توان به زمینه‌های نارضایتی آنها پی برد و برای رفع آن موارد تلاش کرد. به عنوان مثال، فردی که از ناعدالتی در خصوص دریافت پاداش در محیط سازمان گلایه دارد یا افرادی که به علت رفتار نامناسب یکی از مدیران خود اعتراض دارند. اینها مواردی هستند که با بررسی آنها می‌توان زمینه‌های نارضایتی در محیط کار را از بین برد.
توجه به رفتار سازمانی در نهایت می‌تواند موجب بهبود عملکرد کارکنان و به مرور بهبود وضعیت سازمان در میزان سود و فروش محصولات و خدماتش شود. چرا که افراد انگیزه بیشتری در راستای رسیدن به اهداف سازمانی پیدا می‌کنند.
متخصصان علوم رفتاری می‌توانند با بررسی رفتارهای افراد در محیط کار، از ایجاد برخی مشکلات و حاشیه‌ها جلوگیری کنند. مشکلاتی که ممکن است باعث آسیب رساندن به سازمان شوند. به عنوان مثال، فردی که در دریافت حقوق احساس ناعدالتی می‌کند، ممکن است از طریق انجام برخی اقدامات به سازمان ضربه بزند.
توجه به رفتار سازمانی در محیط کار باعث می‌شود تا مدیران بتوانند نسبت به ابعاد شخصیتی و توانمندی کارکنان خود بیشتر شناخت داشته باشند. بنابراین می‌توانند با دست باز در خصوص برنامه‌ریزی نیروی انسانی اقدام کنند.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp