آخرین اخبار

خانه / اخبار / چند توربین بادی کل برق زمین را تامین می‌کند؟

چند توربین بادی کل برق زمین را تامین می‌کند؟

انرژی باد در دسته انرژی‌های پایداری است که چندان جذی گرفته نمی شود، و اگرچه کشورهای مختلف برای بهره‌برداری از این انرژی سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی انجام داده‌اند، اما نیروگاه‌های بادی تنها چهار درصد از حجم انرژی کشوری مانند آمریکا را تامین می‌کند.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، این آمار در سطح جهان نیز مشابه است. محققان دانشگاه هاروارد تخمین زده‌اند که نیروگاه‌های بادی غیرشهری از قابلیت تکنیکی تولید ۴۰ درصد از برق مصرفی جهان را دارند.

حال برای اینکه کل برق مورد نیاز جهان توسط توربین‌های بادی تامین شود، به سه میلیون و ۹۹۵ هزار و ۴۳۴ توربین بادی نیاز خواهد بود. این محاسبه توسط دبیر کل شورای جهانی نیروی باد، استیو ساویر انجام گرفته‌است: ۲۱ هزار تراوات بر ساعت برق، میانگین مصرف سالانه جهانی برق، تقسیم بر ۰٫۰۰۵۲۵۶ تراوات بر ساعت خروجی سالانه یک توربین بادی برابر است با ۳۹۹۵۴۳۴ توربین بادی.

برای اینکه بتوان این حجم از توربین‌ها را در روی زمین نصب کرد به محوطه‌ای برابر نیمی از آلاسکا نیاز خواهد بود به شرطی که توربین‌ها در فاصله‌ای نزدیک از یکدیگر قرار بگیرند.

نیروگاه‌های بادی در گوشه و کنار جهان متناسب با موقعیتی که دارند از نسبت فاصله متفاوتی برخوردارند: فاصله توربین‌ها می‌تواند از یک کیلومتر مربع در هر مگاوات تا نیم کیلومتر مربع در هر مگاوات متفاوت باشد. درصورتی که فاصله توربین‌ها از یکدیگر بیشتر باشد، مساحت مورد نیاز برای گنجاندن آنها برابر کل کشور اسپانیا خواهد بود.

ساویر برای انجام این محاسبه میانگین تولید برق هر توربین بادی را دو مگاوات و میزان بهره‌وری توربین‌ها را با توجه به همیشگی نبودن جریان باد و غیرفعال شدن دوره‌ای نیروگاه‌های بادی برای انجام تعمیرات، ۳۰ درصد درنظر گرفت. در این درصد بهره‌وری میزان محدودیت‌های شبکه برق نیز درنظر گرفته شده‌است زیرا درصورتی که از سوی نیروگاه‌های بادی برق بیش از اندازه روانه شبکه برق شود، اوپراتور شبکه توربین‌های اضافی را خاموش می‌کند.

درصورتی که ابعاد و بهره‌وری توربین‌ها افزایش پیدا کنند،‌توربین‌های بزرگتر برق بیشتری تولید می‌کنند،‌برای تامین برق کل جهان تنها به ۱٫۴۹ میلیون توربین نیاز خواهد‌بود. همچنین توربین‌های بادی دریایی توانایی تولید سه برابر برق بیشتر از توربین‌های زمینی دارند زیرا میزان وزش باد در سطح آب بیشتر از سطح زمین است.

با این‌همه و باوجود کاهش ۹۰ درصدی هزینه‌های ساخت و نصب توربین‌های بادی از دهه ۱۹۸۰ تا به امروز، دستیابی به یک توافق جهانی برای نصب میلیون‌ها توربین بادی در سرتاسر جهان پروژه‌ای بعید و دور از ذهن به نظر می‌آید.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp