آخرین اخبار

خانه / اخبار / چه سیمی برای کولر گازی مناسب است

چه سیمی برای کولر گازی مناسب است

همانطور که می‌دانید برای هر وسیله برقی بایستی با توجه به مصرفش از سیم برق مناسب استفاده کرد، چون اگر از سیم‌های ضعیف استفاده شود، باعث آسیب دیدن روکش و خود سیم برق خواهد شد، یا اصطلاحاً می‌گوییم که سیم برق خواهد سوخت. این سوختن سیم می‌تواند باعث آسیب رسیدن به خود دستگاه هم بشود؛ این مقاله به سیم برق مناسب برای کولر گازی اختصاص داد شده است.
همانطور که می‌دانید برای هر وسیله برقی بایستی با توجه به مصرفش از سیم برق مناسب استفاده کرد، چون اگر از سیم‌های ضعیف استفاده شود، باعث آسیب دیدن روکش و خود سیم برق خواهد شد، یا اصطلاحاً می‌گوییم که سیم برق خواهد سوخت. این سوختن سیم می‌تواند باعث آسیب رسیدن به خود دستگاه هم بشود؛ بنابراین این مقاله را به سیم برق مناسب برای کولر گازی اختصاص داده‌ایم.
معمولاً بر روی پلاک کولر گازی‌ها مقدار ظرفیت سرمایشی و گرمایشی آن‌ها به وات نوشته شده است؛ که اگر این مقدار را بر ۳٫۵ تقسیم و بر ۱۲ ضرب کنیم یک مقدار به دست می‌آید که به آن BTU یا British Therminul Unit گفته می‌شود (البته با اندکی اختلاف). در بعضی مدل‌ها شاید مقدار BTU را مستقیماً هم روی پلاک کولر گازی نوشته باشند.

یک مثال می‌زنیم: فرض کنید ظرفیت سرمایشی یک کولر گازی ۷۰۰۰ وات باشد. اگر ما این مقدار را بر ۳٫۵ تقسیم و آنگاه بر ۱۲ ضرب کنیم، به عدد ۲۴۰۰۰ می‌رسیم که این دستگاه در بازار به کولر گازی ۲۴ هزار معروف است که منظور همان مقدار BTU آن است.

بعد از این که مقدار BTU کولر گازی مشخص شد آن را بر ۲۰۰۰ تقسیم کنید. عدد به دست آمده مقدار جریان مصرفی آن کولر گازی بر حسب آمپر است. پس یک کولر گازی ۲۴ هزار حدوداً ۱۲ آمپر جریان می‌کشد.

البته روی پلاک خیلی از کولر گازی‌ها، مقدار جریان مصرفی آن‌ها هم نوشته شده است؛ و نیازی به محاسبات بالا نیست
از روی پلاک دستگاه می‌توان متوجه شد که این کولر گازی عملکرد دوگانه سرمایشی (COOLING) و گرمایشی (HEATING) دارد. یعنی هم می‌توانید آن را در زمستان به عنوان بخاری و هم در تابستان به عنوان کولر استفاده کنید. همانطور که می‌بینید روی پلاک کولرگازی نوشته شده که این دستگاه در حالت معمولی برای سرمایش ۹٫۲ آمپر و برای حالت گرمایش ۸٫۲ آمپر جریان می‌کشد. ولی اگر دستگاه را روی حالت تند قرار دهید برای سرمایش ۱۱٫۵ آمپر و برای حالت گرمایش تا ۱۲ آمپر هم جریان می‌کشد.

پس برای کولر گازی از چه سیم برقی استفاده کنیم؟

شاید الان به این نتیجه رسیده باشید که یک سیم نمره ۱٫۵ برای برق رسانی به این کولر گازی مناسب باشد!

ولی جواب از لحاظ تئوری بله است و از لحاظ عملی خیر.

می‌دانیم که یک سیم شماره ۱٫۵ می‌تواند حدوداً ۱۶ آمپر برق را از خود عبور دهد و یک سیم شماره ۲٫۵ حدوداً ۲۰ آمپر. این مقادیر در صورتی است که شرایط ایده آل برای سیم برق فراهم باشد. مثلاً دمای هوا ۲۴ درجه بیشتر نباشد، طول سیم خیلی زیاد نباشد، سیم در مسیر تکه تکه و چسب خورده نباشد و سیم فیک و قلابی به کار نرفته باشد و….؛ که همیشه این شرایط فراهم نیست. در ضمن کولر‌های گازی در زمان راه اندازی و استارت اولیه، جریان بیشتری (تا ۱٫۵ برابر حالت عادی) مصرف می‌کنند. در کل یک قانون کلی برای شما می‌گذارم تا همیشه طبق آن عمل کنید.

اگر فاصله کابل مصرفی تا محل کولر گازی حدوداً ۱۰ متر است و ظرفیت کولر گازی حداکثر ۱۸۰۰۰ بی تی یو می‌باشد. می‌توان از کابل ۲ در ۲٫۵ استفاده کرد.

اگر ظرفیت کولر گازی بین ۱۸۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ بی تی یو است و طول کابل هم حدوداً ۲۰ متر است، باید از کابل ۲ در ۴ استفاده کرد؛ و اگر ظرفیت کولر گازی بالاتر از ۳۲۰۰۰ BTU است، باید از کابل ۲ در ۶ استفاده کرد.

نکته: اگر در ساختمان ارت اجرا شده است. باید یک رشته سیم دیگر به عنوان سیم ارت در نظر بگیرید.

بهتر است که از سیم‌های تکه تکه و چسب خورده استفاده نکنید. زیرا سیم‌های برق در محل‌هایی که با نوار چسب به هم وصل می‌شوند دچار گرمای شدید و آتش سوزی می‌شوند. بهتر است سیم‌ها مستقیم از جعبه فیوز یا کنتور اصلی تا محل کولر گازی کشیده شود. متاسفانه سیم‌های تقبلی هم در بازار زیاد است، به طوری که سیم‌های ۲/۵ به اندازه سیم‌های ۱/۵ و سیم‌های ۴ به اندازه سیم‌های ۲/۵ قطر دارند. پس همیشه سیم‌ها را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

فیوز مناسب برای کولر گازی

معمولاً در کاتالوگ کولر گازی که هنگام خرید به شما داده می‌شود، ظرفیت فیوز مناسبی که باید برای دستگاه نصب کنید قید شده است. ولی معمولاً یک کلید مینیاتوری ۱۶ آمپر نوع C. می‌تواند مناسب باشد و نیازی به فیوز‌های با ظرفیت بالاتر نیست؛ و یک نکته دیگر که فقط برای برقکار‌های قانونمند ذکر می‌کنم. چون این برقکار‌ها همیشه دوست دارند که کارشان از نظر استاندارد بی عیب و نقص باشد. طبق مقررات جدید برق ساختمان از آنجایی که کولر گازی در پشت بام نصب می‌شود و وقتی سرویس کار برای تعمیر یا سرویس کولر گازی به پشت بام می‌رود، کلید روشن/خاموش آن از دید برقکار خارج می‌شود، استاندارد می‌گوید باید یک کلید جداکننده یا ایزولاتور در پشت بام و در دید تعمیرکار کولر قرار دهید تا وقتی ایشان مشغول تعمیر و سرویس کولر گازی است این کلید جدا کننده را قطع کند تا اگر کسی به اشتباه از داخل منزل کولر را روشن کرد، تعمیرکار دچار برقگرفتگی نشود. این کلید جداکننده یا ایزولاتور می‌تواند یک کلید مینیاتوری ۲۵ یا ۳۲ آمپر باشد، البته در اینجا جنبه حفاظتی این کلید مینیاتوری مورد توجه استاندارد نیست و فقط جنبه قطع کردن آن مورد تاکید است.

چند نکته در مقاله سیم برق مناسب برای کولر گازی:

در یک تقسیم بندی کلی می‌توان گفت که کولر‌های گازی خانگی، یا یک تکه هستند یا دو تکه (اسپیلت). اگر برای یک کولر گازی یک تکه سیم کشی می‌کنید، فقط کافیست ۳ رشته سیم را مستقیم از جعبه فیوز یا کنتور تا محل نصب کولرگازی ببرید. (یعنی شیار بزنید، لوله خرطومی قرار دهید و سپس سیم رد کنید).

اما سیم کشی یک کولر گازی دو تکه به این صورت است:

برای بیشتر کولر‌های گازی دو تکه باید برق را فقط تا محل کمپرسور یا همان یونیت خارجی (که معمولاً در تراس یا پشت بام نصب می‌شود) ببرید. ولی در بعضی از مدل‌ها باید برق تا محل یونیت داخلی برده شود. پس اگر شما به عنوان یک برقکار، یک ساختمان را از پایه سیم کشی می‌کنید و از این اطلاع ندارید که بعداً قرار است صاحب خانه کدام مدل را برای خانه اش خریداری کند، باید برق را تا هر دو محل ببرید. بهتر است از جعبه فیوز تا محل کمپرسور (یونیت خارجی) یک لوله خرطومی یا لوله پی وی سی نمره ۱۶ قرار دهید و آنگاه از محل کمپرسور تا محل کولر گازی (یونیت داخلی) هم یک لوله دیگر نصب کنید. در اینصورت هم در قسمت یونیت خارجی برق دارید و هم در قسمت یونیت داخلی؛ و بعداً دست مالک باز است که بتواند هر کولرگازی را که خواست انتخاب کند.

نکته: معمولاً کابل برق کولر‌های تا ۱۸۰۰۰ بی تی یو به محل پنل (یونیت داخلی) و کولر‌های با ظرفیت بالاتر به کمپرسور وصل می‌شود.

نکته: تمیز بودن کندانسور جهت عبور جریان هوا تا میزان زیادی از برق مصرفی کولر می‌کاهد.

نکته: نصب کندانسور در سایه باعث بازدهی بیشتر کولر گازی شده و مقدار قابل توجهی از برق مصرفی آن‌ها می‌کاهد.

نکته: در صورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار باعث انتقال بهتر حرارت در کندانسور شده و در نتیجه راندمان کولر افزایش یافته و مصرف برق کاهش خواهد یافت.

نکته: از یک سرویس کار بخواهید که کولرگازی را سالی یکبار سرویس کند.

نکته:خیلی از دوستان هم سوال می‌کنند که کابل فرمان چیست و برای کابل فرمان از چه کابلی استفاده کنیم؟. پاسخ: ” به کابلی که از محل کولر گازی (یونیت داخلی) تا کندانسور (یونیت خارجی) کشیده شده، کابل فرمان گفته می‌شود؛ و از اسم آن مشخص است که برای تبادل فرمان بین این دو قسمت استفاده می‌شود. نصب کابل فرمان به همراه لوله مسی بر عهده ما برقکار‌ها نیست و نصب آن بر عهده نصاب کولر گازی ست. ولی بد نیست بدانید که تعداد رشته‌های کابل فرمان در بعضی از مدل ها، ۴ رشته یا ۵ رشته یا ۶ رشته یا ۷ رشته است که قطر آن نمره ۱/۵ است، که تعداد رشته‌های کابل فرمان به نوع و امکانات کولر گازی بستگی دارد
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp