آخرین اخبار

خانه / مقالات آموزشی بازاریابی / چگونگی ساخت شبکه‌ای پایدار و حمایت‌گر برای کسب ‌و کار

چگونگی ساخت شبکه‌ای پایدار و حمایت‌گر برای کسب ‌و کار

هر کسب ‌وکاری بعد از تمرکز روی ساخت محصولی با کیفیت و کامل باید شبکه‌ای متشکل از طرفداران و حمایت‌گران برای رسیدن به موفقیت داشته باشد.
این روزها هرجا صحبت از کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین، شناسایی برند و بازاریابی در میان باشد، لغت «شبکه‌سازی» نیز به گوش می‌خورد. شبکه‌سازی به معنای تشکیل اجتماعی از طرفداران و افراد حمایتگر است که از هیچ تلاشی برای پیشرفت کسب‌وکار دریغ نمی‌کنند. تشکیل چنین اجتماعی آسان نیست و سختی‌های مسیر نیز به اندازه‌ی مزایای آن زیاد است. شبکه‌سازی یک کسب‌وکار باید با برنامه‌ریزی و هدف دقیقی انجام شود؛ زیرا اگر با غرور و هدف افزایش درآمد همراه باشد، به‌عنوان کسب‌وکاری فرصت طلب شناخته می‌شود. همچنین اگر هیچ حد و مرز و انتظارات مشخصی نداشته باشد، ارزش کار دست کم گرفته خواهد شد و هیچ حمایتی از سوی مخاطبان دریافت نخواهد کرد.
جامعه‌ی هر کسب‌وکار از افرادی تشکیل شده است که برای کار ارزش قائل هستند؛ کسانی که برند را تشویق می‌کنند تا مسئولیت‌پذیری و تعهد بیشتری داشته باشد. نقش این افراد به‌عنوان طرفرداران برند بسیار مهم است بنابراین در ادامه‌ی این مقاله‌ به بررسی راه‌هایی برای تشکیل شبکه‌ای پایدار از افراد حمایتگر برای کسب‌وکار می‌پردازیم. این راه‌ها توسط سه نفر از رهبران Kickstarter (پلت‌فرمی برای معرفی ایده‌های جدید و جذب سرمایه) به‌عنوان روش‌هایی برای شبکه‌سازی و تأمین حمایت مالی پایدار ارائه شده‌اند.
– تولید محصولاتی باکیفیت و بدون نقص
اعتبار، مردم را به سمت کسب‌وکار جذب خواهد کرد و این علاقه و اشتیاق صاحب کسب‌وکار است که شبکه را به‌طور طبیعی شکل می‌دهد. بزرگ‌ترین استراتژی برای تشکیل شبکه، تولید محصولی کامل و بدون نقص است.
۲- به اشتراک‌گذاری، آزمایش، تکرار چرخه
کارتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، واکنش دیگران را نسبت به آن بسنجید، نواقص را برطرف کنید و چرخه را مجددا تکرار کنید. به اشتراک‌گذاشتن محصولات با دیگران، نقاط قوت و ضعف محصول را به‌سادگی مشخص می‌کند. استفاده از روش‌های مختلف برای توصیف کار بهترین راه برای هدف قرار دادن گروه‌های مختلف وگرفتن بازخوردهای متفاوت است. قرار گرفتن در جوامع مختلف و برقراری ارتباط با روش‌های خلاقانه همیشه نتیجه‌ی مثبتی در شبکه‌سازی دارد.
۳- پیدا کردن طرفداران واقعی
تصور کنید محصول یا خدمات خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید. مرحله‌ی بعد پیدا کردن مردمی است که واقعا به کارتان ایمان دارند. نیازی نیست میلیون‌ها دنبال‌کننده یا هزاران اشتراک دریافت خبرنامه داشته باشید؛ مهم این است که طرفرداران واقعی کسب‌وکار خود را پیدا کنید. افرادی که نماینده‌ی شما هستند و کاری را که انجام می‌دهید با شبکه‌ی خود به اشتراک می‌گذارند. اگر هنوز نمی‌دانید برای شبکه‌سازی از کجا شروع کنید، نگاه دقیق‌تری به اطراف خود داشته باشید، از دوستان نزدیک یا افراد فامیل کمک بگیرید و در مورد کسب‌وکاری که انجام می‌دهید صحبت کنید.

۴- کمک گرفتن از افراد شبکه
شبکه‌ی هر کسب‌وکار باید از افرادی تشکیل شده باشد که ارزش آن کسب‌وکار را بالا می‌برند. بنابراین ایده‌ها و افکار خلاقانه‌ی خود را با هر شخصی به اشتراک نگذارید. حدود مشخصی تعیین کنید و اطلاعات ارزشمند کار خود را فاش نکنید. اغلب مردم و به‌ویژه هنرمندان معمولا توانایی‌های افراد جامعه‌ی خود را دست کم می‌گیرند. این فرضیه همیشه وجود دارد که تعداد افراد موجود در شبکه بیش از اندازه زیاد است و هیچ یک از آن‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری روی کار شما نیستند. درنتیجه شبکه‌ای از افراد نزدیک و صمیمی را در اولویت قرار دهید. از گسترش دادن ارتباطات خود نترسید و از دیگران بخواهید پیغامتان را به دیگران منتقل کنند. به‌عنوان مثال اگر مدتی است کار خود را به‌صورت رایگان در اختیار دیگران قرار می‌دهید، از آن‌ها بخواهید در قبال استفاده از خدماتتان، بیشتر از شما حمایت کنند.
۵- در نظر گرفتن مزایایی برای افراد حمایتگر
افرادی که از شما حمایت می‌کنند یا کارتان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند شناساییی کنید. از کارشان تشکر کنید و با فرستادن یک هدیه یا در نظر گرفتن مزایای خاص نشان دهید ارزش کارشان را می‌دانید. گاهی اوقات پیشنهاد همکاری بهترین روش قدردانی از این افراد است. پس روش خلاقانه‌ای برای آغاز همکاری‌های بیشتر در نظر بگیرید.
۶- ارائه‌ی تعریف واضح از نحوه‌ی کار و خدمت‌رسانی
افرادی که از نزدیک با کار شرکت آشنا نیستند انتظاراتشان بر اساس صحبت‌های شما، قیمت محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید شکل می‌گیرد. آن‌ها را از آخرین تغییرات و کارهایی که انجام داده‌اید آگاه کنید؛ اما از ارائه‌ی محصولات رایگانی که ارزش کار را پایین می‌آورند اجتناب کنید. فراموش نکنید هیچ کاری که ارزش بالایی داشته باشد به‌صورت رایگان عرضه نمی‌شود.

۷- هدایت و رهبری صحیح جامعه
اگر کاری که انجام می‌دهید را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید و انتظار حمایت دارید باید موضوع مهمی را در نظر بگیرید. گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که اعضای یک جامعه مانع از ورود افراد جدید می‌شوند. اگر به‌طور عمومی اعلام کرده‌اید که کسب‌وکارتان از همه‌ی اقشار حمایت می‌کند، نباید مانع از ورود جنسیت یا گروهی خاصی از افراد شوید. به‌عنوان مثال این روزها جامعه به کسب‌وکارهایی نیاز دارد که از فعالیت زنان حمایت می‌کنند. کسب‌وکارهایی که نه تنها خدمات خود را محدود نمی‌کنند بلکه صدای این افراد را بیشتر به گوش دیگران می‌رسانند.
۸- آمادگی برای ریسک‌پذیری و شکست
مانند هر رابطه‌ی دیگری، جامعه‌ی اطراف یک کسب‌وکار نیز همیشه حامی آن نخواهد بود. این یک واقعیت در دنیای کارآفرینی است و باید آن را پذیرفت. افرادی که امروز طرفدار محصولات شما هستند شاید فردا جذب محصولات برند دیگری شوند. کارآفرینان زیادی وجود دارند که ایده‌ی خلاقانه‌ی خود را به اشتراک می‌گذارند اما هیچ حمایتی دریافت نمی‌کنند؛ این پایان دنیا نیست و همیشه راهی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد.
۹- تمرکز روی فعالیت اصلی کسب‌وکار
شبکه‌سازی هیچ موقع نباید اولین اولویت یک کسب‌وکار باشد. اولین اولویت هر کسب‌وکاری تمرکز روی تولید محصولاتی کامل است. هرقدر کیفیت محصولی بالاتر باشد، اعتمادبه‌نفس لازم برای شبکه‌سازی و تشکیل جامعه‌ای از افراد حمایت‌گر نیز بیشتر می‌شود.
منبع: زومیت
https://www.zoomit.ir/2018/6/10/283009/build-sustainable-supportive-community-around-work/

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp