آخرین اخبار

خانه / مقالات / کاربرد رله ضربه ای در تابلو برق

کاربرد رله ضربه ای در تابلو برق

رله ضربه ای :

رله ضربه ای نوعی رله حافظه دار است ، به این معنی که حالت قبلی رله (باز بودن و یا بسته بودن تیغه رله) در حالت جدید آن تاثیر گذاشته و با توجه به آن تصمیم به باز یا بسته کردن تیغه میگیرد.

به بیان ساده تر با هر بار فشار دادن شاسی حالت جدید ، معکوس حالت قبل خواهد بود .

مقایسه رله ضربه ای با کنتاکتور :

این نوع رله در حقیقت عملکردی مشابه با کناتکتور دارد با این تفاوت که در کنتاکتور با فشار دادن شاسی لحضه ای ، کناتکتور عمل کرده و با رها کردن شاسی ، کناتکتور به وضعیت اصلی خود برگشته ، برای حل این مشکل در کنتاکتور از تیغه باز موازی شده با بوبین کناتکتور استفاده میشود .

در رله های ضربه ای این حالت وجود ندارد و با فشار دادن شاسی لحظه ای تیغه های رله تغییر وضعیت داده و با رها کردن شاسی دیگر به حالت قبل برنمیگرند(بر خلاف کناتکتور) ، و برای برگشت به حالت قبل نیازمند تحریک مجددشاسی می باشد.

این مقایسه فقط به دلیل درک بهتر از عملکرد رله ضربه ای می باشد و دلیل بر برتری این نوع رله نسبت به کنتاکتور نیست ، محدودیت در آمپراژ ، و استفاده در مدارات تکفاز از معایب این نوع رله نسبت به کنتاکتور می باشد .

کاربرد رله ضربه ای:

از لحاظ کاربرد ،این نوع رله بیشتر در محل هایی که کنترل از چند نقطه مورد نیاز باشد استفاده میشود ، به عنوان مثال خاموش و روشن کردن یک مصرف کننده (مثلا لامپ) از چند نقطه …

نکته :

در مدار رله های ضربه ای بر خلاف کنتاکتور ، برای قطع مدار نیاز به شاسی استاپ نبوده و در واقع شاسی لحظه ای در بار اول به عنوان شاسی استارت و بار دوم به عنوان شاسی استاپ عمل خواهد کرد
منبع: برق نیوز

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp