آخرین اخبار

خانه / اخبار / گلایه ماینرها از تعرفه‌های جدید برق

گلایه ماینرها از تعرفه‌های جدید برق

یک مقام مسئول شرکت توانیر در بیست و دوم آبانماه امسال از تعیین مقررات تامین برق برای مراکز استخراج رمز ارز خبرداد و گفت:قیمت برق این مراکز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود، که براین اساس این میزان ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.

این مقام افزود: این نرخ در هشت ماه غیرگرم سال معادل ۵۰ درصد متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان تعیین شده و در چهار ماه گرم سال از خرداد تا پایان شهریور دوبرابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده این مراکز از برق در ۳۰۰ ساعت از سال که ساعات اوج بار محسوب می‌شود و پیشتر توسط وزارت نیرو ابلاغ کرده، ممنوع است.

تعیین این نرخ از سوی وزارت نیرو با ابهام‌هایی از سوی فعالان استخراج کننده ارز مجازی روبرو شده است.

«بنیامین عباسی» مدیرفنی یک شرکت فعال در عرصه استخراج ارز مجازی در باره نرخ‌های جدید گفت: وزارت نیرو تاحدودی حق دارد و اکنون فرصتی فراهم شده تا این وزارت بتواند قسمتی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را برطرف کند.

وی افزود: وزارت نیرو حق دارد، اما این کسب و کارهم باید بتواند فعالیت خود را داشته و مشکلات را برطرف کند و قیمت تعیین شده با اعمال تخفیف‌های در نظر گرفته شده دارای مزایایی برای فعالان این عرصه است، اما این نرخ قدرت رقابت را از استخراج کنندگان داخلی خواهد گرفت.

عباسی افزود: اکنون در کشور گرجستان و قزاقستان تعرفه‌های خوبی برای فعالان این بخش فراهم کرده اند و توان آن‌ها برای رقابت را افزایش داده، وزارت نیرو هم حق دارد تا نسبت به رفع دغدغه‌های خود تلاش کند.

این فعال در زمینه استخراج ارز دیجیتال از تلاش برای مذاکره با وزارت نیرو برای تعدیل این نرخ خبرداد تا در اثر آن بتوان شرایط بهتری برای فعالان این بخش فراهم کرد.

عباسی در باره این که وزارت نیرو اعلام کرده که فعالان استخراج ارز مجازی می‌توانند خود نسبت به تولید برق مورد نیاز اقدام کنند، گفت: این امر شدنی است و برای سرمایه گذارهم جذابیت دارد و حتی فعالان این عرصه مذاکره‌ای با وزارت نیرو انجام داده اند تا بتوانند برق مازاد وزارت نیرو را هم

تامین کنند، زیرا وزارت نیرو اعلام کرده ۱۰۰ مگاوات برق در اختیار این استخراج کنندگان قرار می‌دهد و این کسب و کار‌ها نیاز به برق ۱۰ مگاواتی دارند و مازاد را به وزارت نیرو بازگردانند.

وی افزود: قیمت تعیین شده برای استخراج کنندگان ارز مجازی مقرون به صرفه نیست، چنانچه وزارت نیرو قیمت را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین کند، هم به نفع این وزارت است و هم موجب تداوم فعالیت کسب و کارجدید در کشور خواهد شد.

عباسی در باره این موضوع که سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران اعلام کرده که استخراج کنندگان ارز دیجیتال نسبت به تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کنند و این سازمان مازاد را خریداری می‌کند، گفت: این سخن درستی است، اما اکنون نیروگاهی که بتواند چنین

برقی را تولید و دراختیار قرار دهد در کشور وجود ندارد، ضمن آنکه فعالان این عرصه اکنون آمادگی لازم برای تولید برق از انرژی تجدیدپذیر را ندارند، زیرا هزینه‌های ایجاد چنین نیروگاهی آنقدر زیاد است که مقرون به صرفه نیست و بازگشت سرمایه هم ندارد.

این فعال استخراج کننده ارز دیجیتال افزود: آنچه که وزارت نیرو اعلام کرده، واقعیتی است، اما فعالیت در این ارتباط مقرون به صرفه نیست و باید تخفیف‌های بیشتری برای این فعالان در نظر گرفته شود، چنانچه این مهم محقق نشود، بسیاری از فعالان این عرصه ترجیح می‌دهند از کشور خارج شوند و این به نفع هیچ کس نیست.

انجمن بلاکچین ایران هفتم مرداد ماه امسال در واکنش به تعیین تعرفه صادراتی برای استخراج کنندگان ارز‌های مجازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تعیین تعرفه برق خارج از مصوبه‌های قبلی هیات وزیران بشدت سبب توسعه رانت و گسترش فساد می‌شود.

براساس اطلاعیه این انجمن، کارآفرینان این صنعت، بیگانه نیستند و نمی‌توان تعرفه برق بر مبنای ارز یک کشور خارجی یا نرخ صادراتی برای آن‌ها در نظر گرفت، آن‌ها پیشتازان عرصه‌های اقتصاد و فناوری و زمینه سازان بهره مندی اقشار جامعه از فرصت‌های برابرند.

براین اساس تعیین تعرفه برق خارج از مصوبه‌های قبلی هیات وزیران بشدت سبب توسعه رانت و گسترش فساد خواهد شد.
منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp