آخرین اخبار

خانه / اخبار فناوری اطلاعات / گوگل مپ ایرانی در آینده نزدیک ارائه می‌شود

گوگل مپ ایرانی در آینده نزدیک ارائه می‌شود

رئیس سازمان نقشه‌برداری، از آغاز به کار استارتاپ‌های ایرانی خبر داده است که طی یک یا دو سال آینده، اپلیکیشن جامع نقشه‌خوانی و جایگزینی برای گوگل‌مپ ارائه می‌دهند.

به‌گفته‌ی رئیس سازمان نقشه‌برداری، چند استارتاپ ایرانی کار مقدمات ساخت اپلیکیشن جایگزینی برای گوگل مپ را آغاز کرده‌اند؛ که پیش‌بینی می‌شود طی یک یا دو سال آینده آماده‌ی بهره‌برداری باشد.

 مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کل کشور در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد تاکنون از مناطق وسیعی از کشور عکس‌برداری شده و سازمان نقشه‌برداری با تولید داده‌ی مکان‌محور و نقشه‎های آبی، زمینی و هوایی می‎تواند زمینه را برای تولید نسخه‌ی ایرانی و جایگزین google map و google earth  مهیا سازد. او همچنین با تأکید بر وجود نسخه‌ی بومی چنین برنامه‌هایی افزود:

بیش از ۸۰ درصد برنامه‎ها و شبکه‌های مجازی اینترنتی، بر اساس داده‎های مکانی کار می‌کنند که این امر، لزوم ایجاد بستری بومی برای تولید داده‌های مکانی را دو چندان می‌کند.

شرکت‌هایی که داده‌های مکانی‌شان را در اختیار ما می‌گذارند، می‌توانند در هر زمانی از گذاشتن این اطلاعات در  اختیار ما خودداری کنند و از طرفی معلوم نیست از اطلاعاتی که در اثر دادوستد داده‌های مکان‌محور به‌دست می‌آورند چه استفاده‌هایی می‌کنند؛ که این دو نکته نیز دلیل مهمی برای تولید برنامه‌های مشابه و داخلی و کسب استقلال در این حوزه است.

 

به‌گفته‌ی رئیس سازمان نقشه‌برداری، نقشه‌های شمال کشور و دریای خزر را روسی‌ها و نقشه‌ی خلیج فارس را انگلیسی‌ها تولید می‌کردند. پس از ۵۰ سال و برای نخستین بار نقشه‌های دریایی خلیج فارس با همین نام، توسط این سازمان با استانداردهای بین‌المللی، تولید و در سطح جهانی منتشر شده است. وی در خصوص اهمیت داده‌های مکانی در امنیت کشور و دسترسی کشورهای دیگر به این داده‌های جغرافیایی گفت:

هم‌اکنون برای کشور، این دسترسی‌ها دوسویه است و ما نیز با دقتی زیر یک متر می‌توانیم از هر جایی، داده‌های ماهواره‌ای مکانی داشته باشیم.

او همچنین در مورد آینده‌ی استان قم و شرایط زیست‌محیطی آن در اثر فرونشست زمین افزود:

با وجود بحران آب و فرونشست‌های قابل‌توجه تا ۱۸ سانتی‌متر در سال، در بخش‌هایی از استان قم که در اثر برداشت‌های بی‌رویه‌ی آب‌های زیرزمینی است، با قاطعیت می‌توان گفت که خطری این استان را از لحاظ فرونشست‌ها تهدید نمی‌کند.

از آنجایی که گوگل برخی سرویس نقشه‌ی خود را برای کاربران ایرانی قطع کرده، بهترین راه استفاده از خدمات بومی است که بتواند امکانات مشابهی را ارائه دهد. حال باید دید آیا اپلیکیشن‌های بومی می‌توانند از نظر دقت و سرعت عملکردی مشابه اپلیکشن‌های خارجی داشته باشند یا خیر.

 

منیع زومیت

 

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp