آخرین اخبار

خانه / مقالات / ⚡️ مقره های سیلیکونی پست چه مزایایی به همراه دارد؟

⚡️ مقره های سیلیکونی پست چه مزایایی به همراه دارد؟

ساخت مقره‌های سیلیکونی پست و امکان جایگزینی آن با مقره‌های سرامیکی در شرایط آلودگی و مناطق خاص از جمله اقداماتی است تا برق با کیفیت بیشتری عرضه و میزان انرژی کمتری تلف شود تا سرمایه انرژی بیشتری در دسترس باقی بماند.

صرفه‌جویی در مصرف برق علاوه بر اینکه باید از سوی مصرف‌کننده صورت گیرد؛ لازم است در فرآیند تولید، انتقال و توزیع نیز رعایت شود تا از این طریق کمترین اتلاف انرژی رخ دهد. با استفاده از مقره‌های سیلیکونی این اطمینان وجود خواهد داشت که برق تولید شده تا زمانی که به مصرف‌کننده برسد دارای ضریب اطمینان انتقال بالا باشد. هر چقدر تجهیزات توزیع برق به سمتی برود که تلفات توان را پایین بیاورد در نتیجه اقتصاد برق هم توسعه بیشتری خواهد یافت. از همین رو فعالان و کارشناسان صنعت برق در این حوزه تلاش می‌کنند به بهترین نوع تکنولوژی روز دنیا در این زمینه دست پیدا کنند.

ساخت مقره‌های سیلیکونی پست تا سطح ۴۰۰ کیلو ولت بومی‌سازی و اجرایی شده است.

نکته جالب توجه در استفاده از مقره‌های سیلیکونی، تفاوت آن با مقره‌های سرامیکی است. یکی از نقاط ضعف مقره‌های سرامیکی پست در شکننده بودن آن‌ها است؛ این موضوع باعث می‌شود این مقره‌ها در مناطق زلزله‌خیز پس از وقوع زلزله شکسته و از مدار خارج شوند، اما مقاومت و انعطاف مقره‌های سیلیکونی در این زمینه بسیار بیشتر از نوع سرامیکی آن است.

نکته دیگر ضعف مقره‌های سرامیکی در آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر آلودگی‌های محیطی و ریزگرد‌ها است؛ ریزگرد‌ها خاصیت عایقی این مقره‌ها را کاهش می‌دهند و در نهایت باعث نشتی بیشتر جریان در طول سطح عایق می‌شود، اما این ضعف را مقره‌های سیلیکونی با استفاده از بهره‌گیری از سطوح آبگریز اصلاح کرده‌اند و برای همین می‌توان از آن‌ها به عنوان یک جایگزین ایده‌آل استفاده کرد. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از مقره‌های پست از نوع سرامیکی هستند و حدود ۵ درصد دیگر نیز مقره‌های پست سیلیکونی وارداتی هستند. با ساخت این نوع مقره‌ها، گزینه مناسبی از مقره‌های سیلیکونی برای جایگزینی مقره‌های سرامیکی در مناطق آلوده و با ریزگرد بالا در نظر گرفته شده و همچنین از مقره‌های سیلیکونی خارجی نیز استفاده نمی‌شود.

نکته مهم در مورد مقره‌های سیلیکونی پست، آزمون‌ها و تست آن‌ها است. این محصولات باید از نظر کیفیت، استاندارد‌های لازم را داشته باشند و اگر کیفیت پایین‌تری از خود نشان داده و در تست‌ها نمره قبولی نگیرند، امکان بهره‌برداری و جایگزینی نخواهند داشت. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در سالیان گذشته، تکنولوژی تولید چنین محصولی در اختیار کشور‌های پیشرفته‌ای همچون آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و… بود؛ اما در حال حاضر این تکنولوژی از طریق پروژه‌های تحقیقاتی داخلی بومی‌سازی شده که خود یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های چند سال اخیر به حساب می‌آید.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp