آخرین اخبار

خانه / مقالات / 💡 مهندس ناظر برق قبل از تخریب و حین اجرا چه وظایفی دارد؟

💡 مهندس ناظر برق قبل از تخریب و حین اجرا چه وظایفی دارد؟

کنتور برق باید در جعبه‌ای فلزی، به‌طوری‌که به کابل‌های ورودی و فیوز‌های اصلی دسترسی نباشد در محلی به‌دوراز سقوط اجسام و یا فروختن دیوار و محلی که مزاحمتی برای عملیات اجرایی بعدی ایجاد نکند نصب گردد. توجه شود که درب جعبه فلزی کنتور باید توسط اداره برق پلمپ شده باشد تا از بروز دست‌کاری توسط کارگران و پیمانکاران جلوگیری شود.

استفاده مناسب و ایمن از شبکه برق، یکی از ضروریات هر کارگاه ساختمانی است.به این منظور توجه به نکات ذیل الزامی می‌نماید:
مهندس ناظر برق قبل از تخریب و حین اجرا چه وظایفی دارد؟
۱- کنتور برق باید در جعبه‌ای فلزی، به‌طوری‌که به کابل‌های ورودی و فیوز‌های اصلی دسترسی نباشد در محلی به‌دوراز سقوط اجسام و یا فروختن دیوار و محلی که مزاحمتی برای عملیات اجرایی بعدی ایجاد نکند نصب گردد. توجه شود که درب جعبه فلزی کنتور باید توسط اداره برق پلمپ شده باشد تا از بروز دست‌کاری توسط کارگران و پیمانکاران جلوگیری شود.

۲- در هر طبقه می‌بایست یک تابلو برق با فیوز مجزا و به‌طورمعمول دو پریز مجزا و یک کلید روشنایی قرار دهید.
۳- مقطع سیم‌های کارگاهی کمتر از ۲٫۵ نباشند (سیم ۱٫۵ برای دستگاه‌هایی مثل بالابر و فرز و ترانس ضعیف هستند).

۴- فیوز ۲۵ آمپر در تابلو‌ها (هم برای تک و هم برای سه فاز) نصب شود. (فیوز ۱۶ موجب قطع مدام شبکه می‌شود و فیوز ۳۲ موجب گرم شدن سیم‌ها و احتمال اتصالی و حریق می‌شود.)

۵- در صورت قطع برق از کنتور اصلی سریعاً با برق‌کار تماس بگیرید. (با فیوز بازی نکنید اگر یک‌بار زدید و قطع کرد بدانید جایی اتصالی دارد و دوباره آن را وصل نکنید که به برق شهر آسیب می‌رساند و موجب آتش‌سوزی می‌شود).

۶- بازدید‌های دوره‌ای از سیم دستگاه‌ها و کابل‌های رابط داشته باشید و مراقب زخم شدن کاور و نازک شدن آن باشید.
۷- از اداره برق بخواهید جعبه‌فیوز چدنی در کوچه سر راه ساختمان شما و شبکه شهری قرار دهد. تا در صورت اتصالی برق و یا ایجاد نوسانات در کارگاه شما، از بروز خسارت به همسایه‌ها جلوگیری شود.

منبع:ناظر

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp