آخرین اخبار

خانه / مقالات / تفاوت برق ۲۲۰ ولت و برق ۱۱۰ ولت

تفاوت برق ۲۲۰ ولت و برق ۱۱۰ ولت

در پاسخ سوال “تفاوت برق ۲۲۰ ولت و برق ۱۱۰ولت چیست؟ “باید گفت، کشور‌های مختلف با توجه به امکانات، منابع معدنی مس، وسعت کشور، تعداد نیروگاه‌ها و فاصله نیروگاه از شهر، تدابیر اقتصادی مختلفی را در پیش می‌گیرند. به همین دلیل برخی کشور‌ها مجهز به برق ۱۱۰ ولت و برخی دیگر مجهز به برق ۲۲۰ ولت هستند.

۱٫ با افزایش ولتاژ، اتلاف انرژی الکتریکی در حین انتقال کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که در سیستم‌های انتقال نیرو از نیروگاه به شهر از ولتاژ بسیار بالا استفاده می‌شود.

۲٫ فرض کنید متوسط توان برق مصرفی در شهر تهران، X. وات است، در صورت استفاده از برق ۱۱۰ ولت برای منازل، توان مصرفی تغییری نمی‌کند، ولی، چون ولتاژ نصف شده است، شدت جریان باید دو برابر شود (با توجه به فرمول P=VI). به عبارت دیگر وزارت نیرو باید قطر سیم‌های انتقال برق را دوبرابر کند.

۳٫ در صورت بروز برق گرفتگی با ولتاژ ۱۱۰ ولت، احتمال مرگ بمراتب کمتر است.

چرا برق شهر در برخی کشور‌ها ۲۲۰ و در برخی دیگر ۱۱۰ ولت است؟

در پاسخ باید گفت، کشور‌های مختلف با توجه به امکانات، منابع معدنی مس، وسعت کشور، تعداد نیروگاه‌ها و فاصله نیروگاه از شهر، تدابیر اقتصادی مختلفی را در پیش می‌گیرند. به همین دلیل برخی کشور‌ها مجهز به برق ۱۱۰ ولت و برخی دیگر مجهز به برق ۲۲۰ ولت هستند.

ولتاژ ۱۱۰ ولت بهتره یا ۲۲۰ ولت؟

هرکدوم مزایای خودشو داره. اما در کاربرد‌های مکانیکی و صنعت هرچقدر ولتاژ بیشتر باشه بهتره. اما در مصارف خانگی ۱۱۰ بدلیل امنیتش بهتر جواب میده و در ضمن منابع تغذیه سوییچینگ حالت ایده آل تری دارن وقتی اختلاف ولتاژ ورودی و خروجیشون کمتر باشه؛ و میدونید بیشتر لوازم خانگی از منبع تغذیه سوییچینگ استفاده میکنند.

در ضمن بیشتر در کشور‌های پهناور و کویری از ۲۲۰ ولت استفاده میشه، چون هرچقدر ولتاژ بیشتر باشه تلفات خط و قدرت لازم برای انتقال کمتر میشه. مثلا توی قسمت مرکزی ایران ورودی پست‌های فوق توزیع که وظیفه تولید ۲۲ هزار ولت رو که به شهر میاد و روی ترانس محلات به ۲۲۰ تبدیل میشه رو دارن به جای ۶۳ هزار ولت ۱۳۲ هزار ولته.

منبع: آموزش برق

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp