آخرین اخبار

خانه / مقالات / عملیات کوپل دیزل ژنراتور

عملیات کوپل دیزل ژنراتور

عملیات کوپل کردن یک دیزل ژنراتور شامل اتصال موتور دیزل به ژنراتور الکتریکی و نصب آن بر روی یک شاسی فلزی و قرار دادن یک تابلو کنترلی جهت کنترل این دو دستگاه می‌شود. داشتن یک کوپل فنی و دقیق اهمیت بسیار زیادی در عملکرد صحیح یک دیزل ژنراتور دارد به همین خاطر حتماً باید توسط شرکت‌های متخصص خارجی و داخلی که دارای ابزار حرفه‌ای برای این کار هستند صورت گیرد. انجام این عملیات از درجه اهیمت بالایی برخوردار می‌باشد تا جایی که در دنیا شرکت‌هایی هستند که منحصراً به کار کوپل دیزل ژنراتور می‌پردازند. به این گونه از شرکت‌ها در اصلاح فنی شرکت‌های پکیجر (Packager) دیزل ژنراتور نیز می‌گویند. در ادامه به عواملی که در کیفیت کوپل تأثیرگذار می‌باشد اشاره می‌کنیم.

یک کوپل با کیفیت باید شرایط زیر در آن رعایت شده باشد:

استفاده از قطعات با کیفیت در تابلوی کنترلی
استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک در رنگ آمیزی قطعات فلزی شامل شاسی، فریم تابلو، کوپله دیزل ژنراتور
استفاده از ورق با ضخامت کافی در شاسی متناسب با وزن مجموع موتور دیزل و ژنراتور الکتریکی.
استفاده از گلند‌های مقاوم و غیر قابل نفوذ در مقابل آب و گردو غبار در قسمت الکتریکی ژنراتور (تابلو الکتریکی).
استراکچر باید بگونه‌ای طراحی شده باشد که تحمل وزن مجموع موتور دیزل و ژنراتور را داشته باشد و تمهیدات لازم برای محکم کردن موتور دیزل و ژنراتور و همچنین سیستم خنک کننده بر روی آن در نظر گرفته شده باشد.

هرچه ۵ شرط بالا دقیق‌تر رعایت شده باشد کوپل با کیفیت‌تر می‌باشد و باید در نظر داشت که برای یک کوپل با کیفیت باید هزینه بیشتری پرداخت کرد که با توجه به اهمیت این موضوع کاملاً توجیه پذیر می‌باشد. در بازار داخلی اگر کوپل موتور دیزل و ژنراتور در خارج از کشور انجام گرفته شده باشد به آن مجموعه دیزل ژنراتور با کوپل فابریک گفته میشود که اصطلاح اشتباهی می‌باشد و محل سوء استفاده گردیده است. در واقع در بکار بردن این اصطلاح، مهم نیست که کشور کوپل کننده کدام کشور و شرکت می‌باشد و بعضاً دیده شده است که کوپل‌های انجام گرفته شده توسط برخی از شرکت‌های داخلی با کیفیت‌تر از دیزل ژنراتور‌های به اصلاح کوپل فابریک می‌باشد؛ بنابراین نباید به اینکه صرفا یک دیزل ژنراتور کوپل فابریک یا داخلی است رای به بد و خوب بودن آن کوپل صادر کرد. در پایان باید گفت که کیفیت یک کوپل به شدت به قیمت آن وابسته می‌باشد و افزایش هزینه در یک کوپل با کیفیت امری اجتناب ناپذیر است.

عملیات کوپل دیزل ژنراتور چیست؟

منبع: فن آوران جابان

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp