آخرین اخبار

خانه / اخبار / چه عاملی مانع رشد خودروهای برقی می‌شود؟

چه عاملی مانع رشد خودروهای برقی می‌شود؟

به‌تازگی گزارشی از سوی شرکت خودروسازی بی. ام. و منتشر شده که به عامل بازدارنده توسعه و رشد بازار خودروهای برقی در جهان پرداخته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت خودروسازی بی. ام. و آلمان که به تازگی درباره محدودیت‌های توسعه وسائل نقلیه و خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست منتشر شده است، کوتاهی و کم کاری در ساخت و توسعه زیرساخت‌های مربوط به استفاده از خودروهای الکتریکی همچون ایستگاه‌های شارژ متعدد در سراسر شهرها در کشورهای مختلف، از علل اصلی رشد بسیار کم این وسائل نقلیه به شمار می‌رود.

در سال های اخیر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معروف و برتر جهان به دنبال توسعه، طراحی و تولید خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست همچون خودروهای تمام الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی بوده و بسیاری از کشورها در جهان نیز به منظور کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست به سمت و سوی حمایت از تلاش خودروسازان کشیده و جذب شده‌اند.

اما بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی شرکت بی. ام. و آلمان، یکی از دلایلی که تاکنون مانع رشد و پیشرفت زودهنگام خودروهای برقی در جهان برخلاف تلاش بی وقفه و مداوم خودروسازان شده است، عدم رشد و توسعه زیرساخت های مربوط به خودروهای برقی همچون راه اندازی و برقراری ایستگاههای شارژ در گوشه و کنار شهرها و کشورهای جهان بوده است.

کارشناسان و تحلیلگران فعال در این حوزه بر این باورند که توسعه خودروهای برقی به صورت هم زمان با توسعه زیرساخت های آن صورت نگرفته است و همین امر موجب شده است که جلوی رشد و شکوفایی آن گرفته شود.

طبق گزارش وب سایت car buzz، استفان ناگبایر، مدیر همکاری‌های تحقیقاتی جهانی شرکت بی. ام. و، در این خصوص می‌نویسد: اگر شهروندان نتوانند نزدیک خانه یا محل کارشان، خودروی خود را شارژ کنند، هرگز اقدام به خریدای و استفاده از خودروهای برقی نخواهند کرد. به همین راحتی می‌توان نتیجه گرفت که در صورت عدم توسعه و ساخت ایستگاههای شارژ و مراکز خدمات پس از فروش مربوطه، این وسائل نقلیه هیچ وقت موفق نخواهند شد سهم خود را از چند درصد به عددی بیشتر و بالاتر برسانند.

از جمله خودروهای الکتریکی این برند آلمانی می‌توان به BMW ۷۴۵e، BMW i۳، BMW i۸ Coupe، BMW i۸ Roadster و BMW ۵۳۰e اشاره کرد. قرار است بسیاری از این خودروها در کنار نسخه‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی تا سال ۲۰۲۰ میلادی روانه بازارهای جهانی شوند.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

پیشتر نیز کارشناسان با انتشار گزارش‌های مختلفی از لزوم توسعه و همکاری با شرکت‌های مختلف به منظور ساخت و گسترش هم زمان زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست گفته بودند و بر سیاست‌گذاری‌های درست و تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت های مختلف برای ارائه تسهیلات ویژه و کمک هزینه و همچنین ترغیب شهروندان به خریداری خودروهای برقی و پاک تاکید کرده‌اند.

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه وسائل نقلیه برقی در جهان، ساخت و ایجاد ایستگاههای شارژ این خودروهاست که بدون شک راه اندازی تعداد زیادی از آنها در ابتدا هزینه بالایی داشته و دولت های مختلف در سراسر جهان باید با همکاری شرکت های فعال در حوزه های مربوطه، اقدام به ساخت و توسعه این جایگاههای مخصوص کنند تا دسترسی شهروندان را به امکانات لازم برای استفاده از خودروهای برقی فراهم بیاورند.

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp