آخرین اخبار

خانه / مقالات / تابلو برق دیزل ژنراتور، کاربرد و انواع آن

تابلو برق دیزل ژنراتور، کاربرد و انواع آن

تابلو برق دیزل ژنراتور یکی از انواع تابلوهای برق است که برای تامین برق مصرفی در زمان بروز اختلال یا قطعی در برق شهری استفاده می‌شود. این تابلو به صورت یک محفظه فلزی است که تجهیزات لازم در آن نصب شده و به صورت ایستاده و درب در جلو می‌باشد.

تابلو برق دیزل ژنراتور معمولا در فیدر کارخانجات ،واحدهای صنعتی ،مسکونی ،بیمارستان‌ها و … نصب می‌شوند و علاوه بر اینکه برق مصرف کننده را در شرایط عادی از طریق برق شهر تامین می‌کنند، در زمان اختلال در برق شهری از طریق دیزل ژنراتور تأمین برق مورد نیاز را انجام می‌دهند یا بالعکس.

تابلوهای برق دیزل ژنراتور بر اساس نوع عملکرد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱) تابلوهای برق دستی

ساده‌ترین نوع تابلوهای برق دیزل ژنراتور به صورت دستی هستند که توسط یک اپراتور هدایت می‌شوند

۲) تابلو برق اضطراری

این تابلو‌ها به صورت خودکار هدایت می‌‌شوند و به محض قطع برق شهری استارت موتور را به صورت خودکار انجام می‌دهند و در زمان وصل برق شهر دیزل ژنراتور را از مدار خارج می‌کند. دیزل ژنراتور بعد از خارج شدن از مدارد خاموش می‌شود

۳) تابلوهای سنکرون یا پارالل

در مواقعی که به توان بالایی در استفاده از برق نیاز باشد می‌توان دو یا چند دیزل ژنراتور را با تابلوهای سنکرون به صورت موازی به هم متصل کرد تا برق موردنیاز تأمین شود. در زمان‌هایی که برق شهری یا برق ژنراتور به تنهایی نیاز برق را تأمین نمی‌کند، می‌توان دیزل ژنراتور را با برق شهری به صورت موازی (پارالل) متصل کرد و برق موردنیاز را تأمین نمود.

برای ایجاد تابلوهای دیزل ژنراتور به صورت موازی باید شرایط زیر را در نظر گرفت:

ولتاژ ژنراتور و شبکه برق شهری یکسان باشند.
فرکانس ژنراتور و شبکه برق شهری مساوی باشند.
توال فازهای ژنراتور و شبکه برق شهری دارای فازهای هم جهت باشند.

 

منبع: تکین تابلو

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp