آخرین اخبار

خانه / مقالات / توپ های رنگی روی سیم برق

توپ های رنگی روی سیم برق

چرا روی سیم‌های برق توپ‌های رنگی می‌گذارند؟

این توپ‌های رنگی که معمولاً از رنگ‌های قرمز، طلایی و یا نارنجی در آن‌ها استفاده می‌شود Marker Ball یا Warning Ball گفته می‌شود و جنس آن از آلومینیم یا پلاستیک مقاوم است و همچنین قطر آن‌ها در حدود ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر می‌باشد. این توپ‌های رنگی بیشتر در محل تقاطع خطوط انتقال فشار قوی نصب می‌شود. از اهداف اصلی استفاده از این توپ‌ها بر اساس اهمیت آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به دلیل این که مسیر حرکت بالگردها و گلایدرها معمولاً از روی جاده‌ها می‌باشد و کابل‌های خطوط برق فشار قوی به صورت مستقیم روبروی خلبان قرار می‌گیرد، خلبان گاهی اوقات سیم‌های فشار قوی را نمی‌تواند به خوبی ببیند، لذا برای جلوگیری از برخورد با خطوط برق از توپ‌های رنگی هشدار دهنده استفاده می‌شود. وجود این توپ‌ها برای همخوانی با توصیه‌های ایکائو لازم است.
  2. در بعضی از مواقع که خطوط برق زیادی از یک مسیر عبور می‌کند، رنگ این توپ‌ها نشان‌دهنده سطح ولتاژ خطوط عبوری برای نیروهای عملیاتی و گروه تعمیرات نیز می‌باشد.
  3. در داخل نوعی از این گوی‌ها، فنر فشرده‌ای نیز می‌باشد که برای تنظیم خودکار نیروی کشش سیم‌های برق در تابستان و زمستان (به دلیل تغییرات درجه حرارت و بوجود آمدن انبساط و انقباض در خطوط) به کار می‌رود. در ایران، پیمانکاران کمتر از این مورد استفاده می‌کنند و این توپ‌های رنگی را بر روی خطوط گارد قرار می‌دهند که نشان‌دهنده این است که هدف اصلی آن‌ها از قرار دادن این گوی‌ها همان مشخص کردن خطوط برای خلبان‌ها و جلوگیری از سوانح احتمالی می‌باشد.

 

منبع : Mytechnical

ثبت دیدگاه

برو بالا
سوالی دارید؟ چت با Whatsapp